Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

040037 SE Seminar Marketing (MA) (2023W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Fuchs , Moodle
2 Reisinger , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 24 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 04.10. 11:30 - 14:45 Seminarraum 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
  • Mittwoch 29.11. 09:45 - 16:30 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Dienstag 30.01. 09:45 - 16:30 Seminarraum 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
  • Mittwoch 31.01. 09:00 - 16:30 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This seminar is part of the Major in Marketing and International Marketing. Participants will work on emerging topics in marketing or marketing-related domains. Successful completion of the Minor in Marketing & International Marketing and Data Analysis for Marketing Decisions is needed.

This seminar has several learning goals:
• Familiarize students with emerging topics within the broader field of marketing.
• Improve students’ understanding of scientific work and increase their ability to synthesize relevant findings.
• Increase students’ analytical skills and their ability to link conceptual / theoretical knowledge to practical implications.
• Improve students’ academic writing skills, as well as their communications and presentation skills.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The final grade consists of three components:
Group presentation (45%)
Participation (10%)
Final report (45%)

Participants will be assigned to groups of three and will work on a pre-defined topic or research question (students’ preferences will be taken into consideration whenever possible). Each group will receive a few references which will serve as a starting point for the investigation. The groups will need to identify and critically discuss all the relevant literature. We also appreciate if the investigation is enriched with additional data (these might include analyses of industry practices, expert interviews, case study, analysis of available secondary data, etc.). We expect participants to develop new research insights and highlight also relevant research opportunities.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students achieving less than 50% will fail the course and need to retake the course. Attendance in the first class is required. Class attendance is expected throughout the seminar.

≥ 90%: 1
≥ 80%: 2
≥ 65%: 3
≥ 50%: 4
< 50%: 5 (fail)

Literatur

To be announced.

Gruppe 2

max. 24 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 06.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 13.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 20.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 27.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 03.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 10.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 17.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 24.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 15.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 12.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 19.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 26.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Ziel der Lehrveranstaltung ist die Analyse, Präsentation und kritische Dokumentation von Studien zur Werbeforschung und die Verfassung der Seminararbeit im Rahmen eines Literaturseminars. In den beiden ersten Einheiten führt der Kursleiter in die Thematik ein. Die beiden nachfolgenden Blöcke haben eine Individuelle Gruppenbesprechung und die abschließende Endpräsentation zum Inhalt. Die Seminararbeit ist in deutscher Sprache zu verfassen und am Ende des Semesters abzugeben.
Mehr Informationen finden Sie hier: https://marketing.univie.ac.at/studium/master/lvs-im-wintersemester/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Folgende Teilleistungen ergeben die Endnote:
• Schriftliche Seminararbeit 60 Prozent
• Endpräsentation 40 Prozent

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für eine positive Absolvierung des Kurses sind insgesamt mindestens 50 Prozent notwendig. Der positive Notenbereich wird zu gleichen Anteilen aufgeteilt. Die Seminararbeit wird innerhalb einer Gruppe verfasst. Der Kurs verwendet Turnitin zur Plagiatsprüfung.

Literatur

Basisliteratur
Tellis, G.J. (2004): Effective Advertising – Understanding When, How, and Why Advertising Works, Sage (als e-book über die Bibliothek erhältlich).
Zusatzliteratur
Lilien, G.L., Rangaswamy, A., De Bruyn, A. (2017): Principles of Marketing Engineering and Analytics, 3rd ed., DecisionPro (insb. Chapter 8: The Digital, Online Revolution in Marketing, 229-255).

Information

Prüfungsstoff

Performance will be assessed based on the seminar paper (group report), the group presentation, and class participation (individual).

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Di 30.01.2024 13:05