Universität Wien
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040252 KU Special Topics in Marketing: Marketing Kommunikation 1(MA) (2023S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Reisinger , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

Zielgruppe:

Studierende des Majors/Minors Marketing und Internationales Marketing ( Studienplan 2016)

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 09.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 16.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 23.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 30.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 20.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 27.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 04.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 25.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 01.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 15.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 22.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Donnerstag 29.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
    Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Ziel der Lehrveranstaltung ist die kritische Beschäftigung mit Theorien und Modellen der Marketing-Kommunikation, die als Aktivität auf der Unternehmensebene beschrieben wird. Praxisbeispiele und Themenschwerpunkte wissenschaftlicher Publikationen ergänzen die theoretischen Ausführungen.https://marketing.univie.ac.at/studium/master/lvs-im-sommersemester/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Folgende Teilleistungen ergeben die Endnote:
• 30 Punkte: Test 1 zur Semestermitte
• 30 Punkte: Test 2 zum Semesterende
• 10 Punkte: Projektarbeit

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für eine positive Absolvierung des Kurses sind insgesamt mindestens 35 Punkte notwendig. Möglichkeiten zur Wiederholung versäumter oder mangelhaft absolvierter Teilleistungen können nicht angeboten werden. Da nicht alle Inhalte im Rahmen des Vortrags abgedeckt werden, ist das begleitende Studium der angegebenen Literatur erforderlich. Die Projektarbeit erfolgt innerhalb einer Projektgruppe. Der Kurs verwendet Turnitin zur Plagiatsprüfung.

Prüfungsstoff

Lehrbuch und Folien und Zeitschriftenaufsätze

Literatur

Lehrbuch (prüfungsrelevant)
(1) Fill, C., Turnbull, S. (2016): Marketing Communications, 7th ed., Pearson Education (7. Auflage als e-book über die Bibliothek erhältlich; 8th ed., 2019)
Sonstige Bücher
(2) Fill, C. (2001): Marketing-Kommunikation, Pearson Studium
(3) Herkner, W. (1986): Psychologie, Springer
(4) Schweiger, G., Schrattenecker, G. (2021): Werbung, 10. Aufl., UTB
Zeitschriftenaufsätze (prüfungsrelevant)
(5) Reisinger, H., Mayerhofer, W., Milchram, M. (2002): Der Einsatz prominenter Produktbefür-worter in der Werbung – Eine empirische Studie, in: transfer – Werbeforschung & Praxis, Heft 4, 35-40 (wiederveröffentlicht 2015, New Business Verlag)
(6) Grohs, R., Reisinger, H., Woisetschläger, D. (2015): Attenuation of Negative Sponsorship Ef-fects in the Context of Rival Sports Teams‘ Fans, in: European Journal of Marketing, 49(11/12), 1880-1901
(7) Grohs, R., Reisinger, H., Wolfsteiner, E., Haas, J. (2013): At What Age and How Does Under-standing of Product Placement Develop?, in: Marketing ZFP, 35(1), 22-31
Präsentationsfolien (prüfungsrelevant)

For more information, please visit https://marketing.univie.ac.at/studium/master/lvs-im-sommersemester/

Gruppe 2

Zielgruppe:

Studierende des Majors/Minors Marketing und Internationales Marketing ( Studienplan 2016)

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 03.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 24.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 31.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 21.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Freitag 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 05.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 26.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Freitag 02.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course seeks to critically study key concepts and theories associated with marketing communications. Also, it aims to present the variety of ways in which organisations use marketing communications, as well as the reasons behind marketing communications activities. Practical examples and main topics of scientific publications complement the theoretical background. Please find more information on the homepage: https://marketing.univie.ac.at/studium/master/lvs-im-sommersemester/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Minimum requirements: attendance and active participation in discussions.
The total performance of the course participants includes the following partial performances:
Midterm Exam (40%)
Participation (15%)
Final Exam (45%)

The Midterm Exam will consist of 35 multiple choice questions. The multiple-choice questions will be scored as follows: correct answer = 1, no/wrong answer = 0.
The final exam will contain 10 multiple choice questions and two essay-type questions, all of which need to be answered. Both the midterm exam and the final exam will be based on the textbooks, additional readings and material covered in the various sessions.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The assessment of the overall performance of the participants is determined as follows:
1- ≥ 80 %
2- 70 - 79 %
3- 60 - 69%
4- 50 - 59 %
5- < 50%

No opportunities for make-ups will be offered.

Both the course and the exams are in English. Students wishing to take this course must register via u:space during the registration period. The maximum number of participants is 50. The course classes take place on site.
Registered students who, for whatever reason, are not able to take the course must de-register electronically. The latest date by which the course can be dropped is March 17th. Students who decide to drop the course after this deadline will be graded with 5 (failed).
Attendance is compulsory throughout the semester; more than three absences will automatically result in a “Failed” grade.
By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work, seminar papers, exams, etc.). Registered students who, for whatever reason, are not able to take the course must deregister electronically.
Students should also regularly check our homepage for any changes in dates/times or locations.

Prüfungsstoff

- textbook- additional readings - material covered in class

Literatur

Required textbook:
Fill, C., Turnbull, S. (2019): Marketing Communications: touchpoints, sharing and disruption, 8th ed., Pearson Education.

Additional articles:
In addition to the text books, selected journal articles may be used to further support students’ understanding of marketing communications. These articles will be placed on Moodle and students informed accordingly.
Reading the textbook chapters as well as the selected research papers is an essential part of the course (especially as preparation for the sessions!) and as important as attending lectures.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Di 14.03.2023 11:28