Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
040508 FK IM: Global Corporate Strategy - Internationale Unternehmensführung (2016W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 12.09.2016 09:00 bis Do 22.09.2016 14:00
- Abmeldung bis Fr 14.10.2016 14:00
Details
max. 52 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 03.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock (Vorbesprechung)
- Mittwoch 16.11. 15:00 - 20:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Donnerstag 17.11. 13:15 - 18:15 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Freitag 18.11. 15:00 - 20:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Montag 30.01. 13:15 - 18:15 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 31.01. 13:15 - 18:15 Hörsaal 17 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This course is concerned with the different strategy concepts and their applications to the multinational corporation (MNC). In the first part, the models of Porter, Mintzberg, Rumelt, Miles & Snow, Miller & Friesen, Bartlett & Ghoshal and the resource-based view (Wernerfelt, Barney, Peteraf, Grant), the organizational capability framework of Teece and are discussed. In the second part, the major strategic options of the MNC, such as global vs. regional strategies, outsourcing and offshoring strategies, diversification strategies and diversification strategies and capital structure of MNCs are discussed.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Evaluation - Total points (100)
a. 6 individual summaries from 6 different topics (30). The relevant articles are published on the elearning platform: MOODLE.
The summary must include:
1. Summary of the author’s arguments (2 pages);
2. Critique: Discuss the strength and weaknesses of the study (1-2 pages).
b. Active participation in the class and the public lectures (20).
MINIMUM attendance: 75 %
c. Exam (50) – minimum 40 %!BONUS POINTS (15): Case study presentation
a. 6 individual summaries from 6 different topics (30). The relevant articles are published on the elearning platform: MOODLE.
The summary must include:
1. Summary of the author’s arguments (2 pages);
2. Critique: Discuss the strength and weaknesses of the study (1-2 pages).
b. Active participation in the class and the public lectures (20).
MINIMUM attendance: 75 %
c. Exam (50) – minimum 40 %!BONUS POINTS (15): Case study presentation
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The goal of this course is to familiarize students with a broad range of theoretical and practical perspectives on the strategy & structure of the global corporate firm.
Prüfungsstoff
1. Lectures (including public lectures; see http://im.univie.ac.at/windsperger/im-public-lectures/?no_cache=1)
2. Case presentation and discussion
2. Case presentation and discussion
Literatur
Peng, M. 2014. Global Strategy, 3rd edition
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:29