Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

040626 KU Game Theory (MA) (2018W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 200 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 05.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 12.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 19.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 09.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 16.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 21.11. 11:30 - 13:00 Seminarraum 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
  • Freitag 30.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 07.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 14.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 11.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 18.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 25.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of the course is an introduction to classical and modern concepts of game theory, with a focus on economic applications. The content includes normal and extensive form of games, dominant strategies, Nash equilibrium, iterated games, evolution of cooperation, cooperative game theory, negotiations, mixed extension of games, as well as basic ideas of rational choice and bounded rationality theories. The presentation of theory alternates with the solution of illustrative exercises by the participants. At some points, experimental games are carried out to deepen the understanding of the concepts.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The participants can choose between different "modes" of active engagement or combine them, as presentation of solved exercises at the blackboard, presentation of small computer programs (e.g. in Excel), short talks on selected topics, or participation in an optional final exam.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Three "activity points" received during the semester are a minimum requirement.

Prüfungsstoff

See contents listed above.

Literatur

• Steven Tadelis, „Game Theory: An Introduction“, Princeton University Press (2013)
• M. Holler, G. Illing, „Einführung in die Spieltheorie“, Springer (1993)

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:29