Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
070293 UE Historical Sources, Qualitative and Quantitative Methods (2024S)
in Medieval Studies
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 12.02.2024 09:00 bis Fr 23.02.2024 14:00
- Anmeldung von Mo 26.02.2024 09:00 bis Mi 28.02.2024 14:00
- Abmeldung bis So 31.03.2024 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Online classes: April 10; April 17; June 12
Archival visit: June 19
- Mittwoch 06.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 13.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 20.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 10.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 17.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 24.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 08.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 15.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 22.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 29.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 05.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 12.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 19.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 26.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements and assessment criteriaGrading will be based on three components:
1. Two in-class exercises (20%-20%)
2. Oral presentation (20%)
3. Seminar paper (40%)2 unjustified absances are allowed
1. Two in-class exercises (20%-20%)
2. Oral presentation (20%)
3. Seminar paper (40%)2 unjustified absances are allowed
Prüfungsstoff
1. Reading the assignment for each class
2. Familiarizing oneself with the online resources
3. Two in-class exercises regarding basic concepts and the possibilities lying in the source material in question and its limitations (250-500 words)
4. One oral presentation (ca. 10 minutes)
5. Seminar paper: the methodological analysis of one source (min. 25.000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
2. Familiarizing oneself with the online resources
3. Two in-class exercises regarding basic concepts and the possibilities lying in the source material in question and its limitations (250-500 words)
4. One oral presentation (ca. 10 minutes)
5. Seminar paper: the methodological analysis of one source (min. 25.000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
Literatur
General literature:Howell, Martha und Walter Prevenier: Werkstatt des Historikers: eine Einführung in die historischen Methoden. Köln, Wien: Böhlau, 2004. /Howell, Martha and Walter Prevenier: An Introduction to Historical MethodsEder, Franz X. und Kühschelm, Oliver: Bilder – Geschichtswissenschaft – Diskurse, in: Eder, Franz X.; Kühschelm, Oliver und Linsboth, Christina (Hg.): Bilder in historischen Diskursen. Theorie und Methode. Wiesbaden 2014, 3-44.Jäger, Margarete: Diskursanalyse: Ein Verfahren zur kritischen Rekonstruktion von Machtbeziehungen, in: Becker, Ruth und Kortendiek, Beate: Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2. Auflage Wiesbaden 2008, 378-383.Mayring, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 11. Auflage, Weinheim u. a. 2010 .Thaller, Manfred: Digital Humanities als Wissenschaft, in: Jannidis, Fotis; Kohle, Hubertus und Rehbein, Malte (Hg.): Digital Humanities. Eine Einführung. Stuttgart 2017, 13-18.Reading assignment for each class:- Gene A. Brucker, Florentine Politics and Society, 1343-1378, Princeton University Press, 2016, pp. 3 ̶ 9.
- Langkabel, Hermann. 1981. Die Staatsbriefe Coluccio Salutatis: Untersuchungen zum Frühhumanismus in der Florentinen Staatskanzlei und Auswahledition, Köln–Wien: Böhlau Verlag, pp. 8-27.
- Margherita Datini, Letters to Francesco Datini, translated by Carolyn James and Antonio Pagliaro, Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, Introduction
- Herlihy, David and Klapisch-Zuber, Christiane. 1985. Tuscans and their Families: A Study of the Florentine Catasto of 1427, New Haven-London: Yale University Press, pp. 1-27.
- Pitti, Bonaccorso. 2015. Memoirs. in Merchant Writers: Florentine Memoirs from the Middle Ages and Renaissance, ed. Vittore Branca, Toronto: Toronto University Press, pp. 254 ̶ 263.
- Anthony Molho, Marriage Alliances in Late Medieval Florence, Cambridge: Cambridge University Press, 1994, Introduction
- Richard A. Goldthwaite: The Practice and Culture of Accounting in Renaissance Florence, Enterprise &Society, 2015, Vol. 16. (3), pp. 611 ̶ 626.
- Carlo Ginzburg: Der Käse und die Würmer, Berlin: Wagenbach, 2007, Preface
- Franco Franceschi: Big Business for Firms and States: Silk Manufacturing in Renaissance Italy, Business History Review 94 (Spring 2020), pp. 95 ̶ 105.Online resources:- The Datini Archives Online (datini.archiviodistato.prato.it)
- Online Catasto of 1427. Version 1.3, (Machine readable data file based on David Herlihy and Christiane Klapisch-Zuber, Census and Property Survey of Florentine Domains in the Province of Tuscany, 1427 ̶ 1480.). 2002. edited by David Herlihy, Christiane Klapisch-Zuber, Robert B. Litchfield and Anthony Molho, Providence, RI: Brown University.
- Cives Veneciarum (civesveneciarum.org)
- The Borromei Bank Research Project (queenmaryhistoricalresearch.org)
- Dissident Networks Project (dissinet.cz)
- Metmuseum.org (Collection: European Sculpture and Decorative Arts, Renaissance velvet textiles)
- Belvedere: Mittelalter/Renaissance (sammlung-belvedere.at)
- Museum of the Castello Sforzesco
- Metmuseum.org (Collection: Arms and Armour)
- Uffizi.org. (Paolo Uccello, The Battle of San Romano)
- Hofjagd-und Rüstkammer
- Biblioteca Apostolica Vaticana (digi.vatlib.it)
- DECIMA (decima-map.net)
- Hidden Cities Apps (historycityapps.org)
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
BA Geschichte (Version 2019): M1 Quellen und Methoden, UE Quellengattungen, qualitative und quantitative Methoden (5 ECTS).
Letzte Änderung: Sa 02.03.2024 20:05
2. Week: Annals and Chronicles
3. Week: Diaries, travel accounts and reports
4. Week: Private and business letters
5. Week: Tax documents and quantitative methods
6. Week: Notary contracts (partnerships, testaments, marriages), fiscal records and quantitative methods
7. Week: Account books
8. Week: Chancery documents
9. Week: Court cases and microhistory
10. Week: Textiles, goldsmiths’ objects, commerce, and fashion objects
11. Week: Archaeological objects, buildings, and warfare
12. Week: Illuminated Codices
13. Week: Archival visit
14. Week: Historical maps, Feedback