Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
080021 UE+EX B220 EX+UE Forschungsfelder: Beekeeping (2019S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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(Studierende, die einen Zuschuss erhalten wollen, müssen unbedingt zur ersten Sitzung im SS bzw. WS die entsprechenden Nachweise mitbringen:
- Nachweis der Fakultätszugehörigkeit/eines ordentlichen Studiums an der Hist.-Kulturw. Fakultät mit Studienkennzahl und des Bedarfs dieser Exkursion als Pflichtlehrveranstaltung und zwar:1. Aktuelles Studienblatt
2. Sammelzeugnis
3. Curriculaauszug mit Markierung der EX+UE
- Bestätigung des Bezuges von Familienbeihilfe und/oder Stipendium im Semester der Exkursion von genehmigender Stelle (Finanzamt, Studienbeihilfestelle).Eine aktuelle Bestätigung wird benötigt. Sollte diese bereits abgelaufen sein aber die neue ist bereits beantragt, dann alte Bestätigung verwenden und darauf vermerken, dass ein Antrag bereits am ... gestellt wurde. Der Antrag muss nicht im Original eingereicht werden, aber eine sehr gute Kopie oder ein sehr guter Ausdruck eines Scans muss vorgelegt werden. Keinesfalls darf der Antrag gestückelt kopiert werden.)
- Nachweis der Fakultätszugehörigkeit/eines ordentlichen Studiums an der Hist.-Kulturw. Fakultät mit Studienkennzahl und des Bedarfs dieser Exkursion als Pflichtlehrveranstaltung und zwar:1. Aktuelles Studienblatt
2. Sammelzeugnis
3. Curriculaauszug mit Markierung der EX+UE
- Bestätigung des Bezuges von Familienbeihilfe und/oder Stipendium im Semester der Exkursion von genehmigender Stelle (Finanzamt, Studienbeihilfestelle).Eine aktuelle Bestätigung wird benötigt. Sollte diese bereits abgelaufen sein aber die neue ist bereits beantragt, dann alte Bestätigung verwenden und darauf vermerken, dass ein Antrag bereits am ... gestellt wurde. Der Antrag muss nicht im Original eingereicht werden, aber eine sehr gute Kopie oder ein sehr guter Ausdruck eines Scans muss vorgelegt werden. Keinesfalls darf der Antrag gestückelt kopiert werden.)
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Fr 01.02.2019 08:00 bis Mi 20.02.2019 23:59
- Abmeldung bis Mo 11.03.2019 12:00
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Infoveranstaltung am 6.2. um 14:00h im SR2 (4. Stock), Hanuschgasse
Exkursion im Mai oder Juni abhängig von den Imkern
- Montag 11.03. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Montag 08.04. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Montag 17.06. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Montag 24.06. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Die Lehrveranstaltung ist prüfungsimmanent (max. 2 x Fehlen erlaubt),
Compulsory participation in the course units for preparation and follow-up (max. 2 Fehleinheiten), Preparatory Text Reading, active participation during the visits at the apiaries, conduct a small fieldwork during the excursions, writing a final research report of 4,500/5,000 words using the data collected.
Die Punkte werden wie folgt vergeben:
60 points for excursion report
25 points for a short fieldwork notebook
15 points for active participation
Compulsory participation in the course units for preparation and follow-up (max. 2 Fehleinheiten), Preparatory Text Reading, active participation during the visits at the apiaries, conduct a small fieldwork during the excursions, writing a final research report of 4,500/5,000 words using the data collected.
Die Punkte werden wie folgt vergeben:
60 points for excursion report
25 points for a short fieldwork notebook
15 points for active participation
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Für den erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung sind mindestens 50 von 100 möglichen Punkten zu erreichen.Notenskala:
>= 87,5 sehr gut (1),
>= 75 gut (2),
>= 62,5 befriedigend (3),
>= 50 genügend (4),
< 50 nicht genügend (5)
>= 87,5 sehr gut (1),
>= 75 gut (2),
>= 62,5 befriedigend (3),
>= 50 genügend (4),
< 50 nicht genügend (5)
Prüfungsstoff
Vorbereitende Textlektüre, Aktive Beteiligung, Durchführung einer kleinen Feldforschung, Verfassen eines essayistischen Forschungsberichtes
Literatur
UNTIL THE 11.03.19:
1. Ingold, T. (2003). Two reflections on ecological knowledge. in Nature Knowledge: Ethnoscience, Cognition, and Utility, pp. 301-11.
2. Marvin G., McHugh S., (2014) "In It Together: An Introduction to Human-Animal Studies", in Routledge Handbook of Human-Animal Studies.
3. Seeley T. D., Honeybee Democracy, Princeton University Press (2010), chapter 2.UNTIL THE 08.04.19
1. Harraway D. J., When Species Meet, University Of Minnesota Press (2008), chapters 1 and 2.
2. Moore, L. J., & Kosut, M. (2013). "Among the colony: Ethnographic fieldwork, urban bees and intra-species mindfulness", in Ethnography, 15(4), 516539. doi:10.1177/1466138113505022
3. Nimmo R. (2015). "Apiculture in the Anthropocene: between posthumanism and critical animal studies", in Human Animal Research Network Editorial Collective (Eds). Animals in the Anthropocene: critical perspectives on non-human futures. Sydney: Sydney University Press.
4. Tsing, A. L. (1995) "Empowering nature, or: some gleanings in bee culture" in Naturalizing power: Essays in feminist cultural analysis: 113-43.UNTIL THE 17.06.19
1. Barlow M., Enchanted Bee-ings: Encounters and Movements beyond the Human, H U M a N I M A L IA 8:2.
2. Bennett, J. (2009). Vibrant matter: A political ecology of things. Duke University Press. (Chapter 7).
3. Kosut, M., & Moore, L. J. (2016). Urban Api-Ethnography. Mattering: Feminism, Science, and Materialism, 245.
4. Lorenz S. (2016) "The endangerment of bees and new developments in beekeeping: a social science perspective using the example of Germany", in International Journal of Environmental Studies, 73:6, 988-1005, DOI: 10.1080/00207233.2016.1220703.
5. Nimmo R., The Bio-Politics of Bees: Industrial Farming and Colony Collapse Disorder, H U M a N I M A L I A 6:2.
1. Ingold, T. (2003). Two reflections on ecological knowledge. in Nature Knowledge: Ethnoscience, Cognition, and Utility, pp. 301-11.
2. Marvin G., McHugh S., (2014) "In It Together: An Introduction to Human-Animal Studies", in Routledge Handbook of Human-Animal Studies.
3. Seeley T. D., Honeybee Democracy, Princeton University Press (2010), chapter 2.UNTIL THE 08.04.19
1. Harraway D. J., When Species Meet, University Of Minnesota Press (2008), chapters 1 and 2.
2. Moore, L. J., & Kosut, M. (2013). "Among the colony: Ethnographic fieldwork, urban bees and intra-species mindfulness", in Ethnography, 15(4), 516539. doi:10.1177/1466138113505022
3. Nimmo R. (2015). "Apiculture in the Anthropocene: between posthumanism and critical animal studies", in Human Animal Research Network Editorial Collective (Eds). Animals in the Anthropocene: critical perspectives on non-human futures. Sydney: Sydney University Press.
4. Tsing, A. L. (1995) "Empowering nature, or: some gleanings in bee culture" in Naturalizing power: Essays in feminist cultural analysis: 113-43.UNTIL THE 17.06.19
1. Barlow M., Enchanted Bee-ings: Encounters and Movements beyond the Human, H U M a N I M A L IA 8:2.
2. Bennett, J. (2009). Vibrant matter: A political ecology of things. Duke University Press. (Chapter 7).
3. Kosut, M., & Moore, L. J. (2016). Urban Api-Ethnography. Mattering: Feminism, Science, and Materialism, 245.
4. Lorenz S. (2016) "The endangerment of bees and new developments in beekeeping: a social science perspective using the example of Germany", in International Journal of Environmental Studies, 73:6, 988-1005, DOI: 10.1080/00207233.2016.1220703.
5. Nimmo R., The Bio-Politics of Bees: Industrial Farming and Colony Collapse Disorder, H U M a N I M A L I A 6:2.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:31
Furthermore, through the analysis of the theories and perspectives taken on in the study of human and animals - with special regard to the human-bee-environment relationship - the course questions how the current anthropological debate on Human-Animal Studies engages with the study of beekeeping, and it will try to answer the questions on ‘how’ and ‘if’ the multispecies theories can be used in the study of bee-human relation. During the course, the students will visit four different beekeepers who work in the area of Vienna. Finally, the course introduces the question on how, in the context of European Union, the practice of beekeeping could be intertwined with broader questions of cultural politics of nature, landscape, and cultural heritage and identity matters.
The course focuses on the study of the relationship between humans, the honeybees, and the environment analyzing the current theoretical debate on beekeeping. Thus, the provided literature and the lectures aim to encourage the students to develop a critical thinking on the different approaches about bees (and by extension other animals) in the general public, the media, the natural sciences, and the social sciences. The excursions offer the possibility to gain direct experience focusing to the different ways of practicing beekeeping, from the more conventional beekeeping, the so-called "natural beekeeping", urban beekeeping, or to the use of honeybees in Museums as a metaphor for social democracy.The visits to the beekeepers and their apiaries represent the fieldwork during which the students will collect ethnographic data that are necessary to develop critical thinking about beekeeping.The final plenary sessions will provide the opportunity to reflect on the field experience and to analyze the data collected within a theoretical frame.The visits will all take place in Vienna or in the surrounding areas that are easy to reach with public transportationsIntroduction to the course: Monday, 11 March 2019, 14.30-16.00
Preparation: Monday, 08 April 2019Excursions: (Date to be decided between 15 May and 08 June 2019):
I. Landschaftshonig;
II. Zentralfriedhof;
III. Hotel Daniel or KHM;
IV. Beelocal Bienenhof Mandl Oliva.Plenary session 1/2: Monday, 17 June 2019, 14.30-16.
Plenary session 2/2: Monday, 24 June 2019, 14.30-16.00.