Universität Wien
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080106 VO Gothic Tales: Emotions, Identity, and Fantasy in German Gothic Sculpture (2023W)

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Details

Sprache: Englisch

Prüfungstermine

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Achtung - geänderter Vorlesungsbeginn: Die Vorlesung beginnt am 31.10.2023!

  • Dienstag 31.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 07.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 14.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 21.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 28.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 12.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 09.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Donnerstag 11.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 16.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 23.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 30.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03
  • Dienstag 06.02. 13:15 - 14:45 Hörsaal C1 UniCampus Hof 2 2G-O1-03

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Charged emotionalism, authentic expressionism, and uncompromising, even brutal realism are among the common clichés describing Gothic sculpture in the German Speaking regions. Do these expressions, however, reflect the cultural milieu in which the sculptures were created? This lecture-series will examine how individual identity was formulated in Gothic sculpture as a simulacrum of appearance and emotion. It will discuss the images from two perspectives: medieval image theory, which defined the visual likeness as an empty sign, a sculpted image based on nature but founded on deception; and post-modern theory, in which the likeness substitutes the real. From these approaches, we will explore the medieval sign theory and the sculpted identity in Gothic art of the German speaking regions.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

- Online MC-Prüfung
- erlaubte Hilfsmittel: Wörterbücher (für Nichtmuttersprachler/innen)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Mindestanforderung und Beurteilungsmaßstab:
- für eine positive Note müssen mindestens 50% der Punkte erreicht werden.
- Notenschlüssel: 87% bis 100%: 1; 75% bis 86,99%: 2; 63% bis 74,99%: 3; 50% bis 62,99%: 4; 0% bis 49,99: 5.

Prüfungsstoff

Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.

Literatur

- Norbert Nussbaum, Deutsche Kirchenbaukunst der Gotik (Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft ; 1994); German Gothic Church Architecture (New Haven: Yale University Press, 2000).
- Jacqueline E. Jung, Eloquent Bodies: Movement, Expression, and the Human Figure in Gothic Sculpture (New Haven: Yale University Press, 2020).
- Assaf Pinkus, Patrons and Narratives of the Parler School. The Marian Tympana, 1350-1400. Kunstwissenschaftliche Sudien Band 151 (Berlin, München: Deutscher Kunstverlag, 2009).
- Assaf Pinkus, Sculpting Simulacra in Medieval Germany, 1250-1380 (Farnham: Ashgate, 2014).
- Nina Rowe, The Jew, the Cathedral and the Medieval City: Synagoga And Ecclesia In The Thirteenth Century (Cambridge: Cambridge University Press, 2014).
- Bruno Reudenbach and Kalus Noiehr, Die Kunst des Mittelalters. 2, 1200 bis 1500 (München: Beck ; 2009).

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 12.02.2024 11:45