100110 PS Neuere Deutsche Literatur: German Opera and Pathology (2014W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von So 14.09.2014 11:00 bis So 28.09.2014 23:00
- Abmeldung bis So 28.09.2014 23:00
Details
max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 09.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 16.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 23.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 30.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 06.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 13.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 20.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 27.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 04.12. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 11.12. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 18.12. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 08.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 15.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 22.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
- Donnerstag 29.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum I Germanistik Hauptgebäude, 1.Zwischengeschoß, Stiege 7a über Stiege 9
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Assessment will be based upon the following:
Presence and active participation
Class presentation
Final paper
Presence and active participation
Class presentation
Final paper
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Objectives:
Introduce opera as a cultural and political art form
Introduce the modernist aesthetics of Central Europe in their social and historical context
Compare literary, visual, dramatic, and theoretical texts to scientific, political, and social discourses of the time period
Examine constructions of pathology and illness, interrogating the relationship between social anxieties and the corporeal body
Discuss shifts in the perception of class, race, gender, and sexuality
Compare representation in opera to other art forms, including fine art, literature, and film
Introduce opera as a cultural and political art form
Introduce the modernist aesthetics of Central Europe in their social and historical context
Compare literary, visual, dramatic, and theoretical texts to scientific, political, and social discourses of the time period
Examine constructions of pathology and illness, interrogating the relationship between social anxieties and the corporeal body
Discuss shifts in the perception of class, race, gender, and sexuality
Compare representation in opera to other art forms, including fine art, literature, and film
Prüfungsstoff
Requirements
Class will include both lecture and discussion. Students will be required to screen material outside of class, and to attend at least one live performance during the semester.
Class will include both lecture and discussion. Students will be required to screen material outside of class, and to attend at least one live performance during the semester.
Literatur
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
(I 1231)
Letzte Änderung: Fr 06.10.2023 00:14
During late nineteenth- and early twentieth-century Austria, discourses concerning pathology and its relationship to the modern condition flourished. During this same period, opera composers experimented with the representation of pathology, channeling cultural tensions regarding gender, sexuality, race, class, and nationhood onto strange and oftentimes morbid figures on the stage. This course examines a number of these operas and explores their connection to discussions about disease and degeneracy, including sexology and psychoanalysis, and to the modernist aesthetics of Central Europe. Our goal will be to flesh out these works as both representative and constitutive of these discourses. What is it about the opera of this period that lends itself to representations of difference, illness, and excess? This course is conducted in English; no prior knowledge of music or opera is necessary.