Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
100211 VO DaF/Z: Adult Acquisition of Literacy in a Second Language. International Research Perspectives (2022W)
Literalitätserwerb erwachsener Migrant:innen in einer Zweitsprache. Internationale Forschungsperspektiven
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
Details
Sprache: Englisch
Prüfungstermine
- Dienstag 07.02.2023 09:45 - 11:15 Hörsaal 50 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 8
- Donnerstag 02.03.2023 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Mittwoch 03.05.2023 09:45 - 11:15 Hörsaal A UniCampus Zugang Hof 2 2F-EG-32
- Mittwoch 14.06.2023 13:15 - 14:45 Hörsaal 21 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 8
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 04.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 11.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 18.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 25.10. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 08.11. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 15.11. 16:45 - 18:15 Digital
-
Dienstag
22.11.
16:45 - 18:15
Digital
Prominentenzimmer Hauptgebäude, Tiefparterre Hof 4 -
Dienstag
29.11.
16:45 - 18:15
Digital
Prominentenzimmer Hauptgebäude, Tiefparterre Hof 4 - Dienstag 06.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 13.12. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 10.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 17.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 24.01. 16:45 - 18:15 Digital
- Dienstag 31.01. 16:45 - 18:15 Digital
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This online lecture focuses on non- and low-literate adult migrants who are in the process of acquiring literacy in a second language (cf. Lemke-Ghafir et al. 2021). In the first part (hosted by Univ.-Prof. Dr. Christoph Schroeder from Potsdam), we will look at the linguistic foundations of literacy (as opposed to orality) and the acquisition of literacy, and investigate the variety of writing systems and of orthographic systems. In the second part (hosted by Univ.-Prof. Dr. Karen Schramm from Vienna), speakers from three different countries will present examples of teaching materials which were developed on the basis of the new LASLLIAM reference guide by the Council of Europe (2022) in order to illustrate levels of learning below A1. The third part of the lecture (hosted by Univ.-Prof. Dr. Christine Czinglar from Jena) focuses on acquisitional processes, cognitive aspects and the assessment of literacy development in this vulnerable learner group. Each host invites three international researchers who will present online and in some cases also in a hybrid format, i.e. speakers will be on site and meet with the students. In order to relate these nine lectures from international researchers to the locals contexts of students in Jena, Potsdam and Vienna, we will frame them by on-site discussions of local student groups in German.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
written exam (on site, 60 minutes) in English or German
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
100-90 %: 1
89-80%: 2
79-70%: 3
69-60%: 4
59-0%: 5
89-80%: 2
79-70%: 3
69-60%: 4
59-0%: 5
Prüfungsstoff
The written exam is based on three analytical questions about the nine lectures and the corresponding journal articles which are available on moodle.
Literatur
Council of Europe (2022). Literacy and Second Language Learning for the Linguistic Integration of Adult Migrants. Strasbourg: Council of Europe. Online: https://rm.coe.int/prems-008922-eng-2518-literacy-and-second-language-learning-couv-texte/1680a70e18Lemke-Ghafir, Cosima; Rezzani, Miguel; Schroeder, Christoph & Steinbock, Dorothee (2021). Erste Schrift und zweite Sprache. Migrant_innen ohne oder mit geringer formaler Bildung in Alphabetisierungskursen. IMIS Working Paper 11, Institut fürMigrationsforschung und Interkulturelle Studien (IMIS) der Universität Osnabrück. Osnabrück: IMIS. Online: https://www.imis.uni-osnabrueck.de/fileadmin/4_Publikationen/PDFs/IMIS_WP11_Erste_Schrift_und_zweite_Sprache.pdfMarschke, Britta (Hg.) (2022). Handbuch der kontrastiven Alphabetisierung. Berlin: Erich Schmidt. Online: https://www.esv.info/978-3-503-20655-1
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Do 11.05.2023 11:27