Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

120007 SE MEd 02: SE Practicum Course: Forschendes Lernen im Praxisfeld (2024S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Schurz , Moodle
2 Mehlmauer-Larcher , Moodle
3 Richter , Moodle
4 Martinek , Moodle
5 Mehlmauer-Larcher , Moodle
6 Schurz , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 17 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 08.03. 16:15 - 19:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 15.03. 16:15 - 19:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 22.03. 16:15 - 19:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 12.04. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 19.04. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 17.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 24.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 31.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 07.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 14.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 21.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 28.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 2

max. 17 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 05.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 19.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 09.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 23.04. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 07.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 28.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 11.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 25.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 17 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 08.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 15.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 12.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 19.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 26.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 17.05. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 28.06. 15:00 - 21:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05

Gruppe 4

max. 17 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 07.03. 15:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Donnerstag 21.03. 15:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Donnerstag 18.04. 15:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Donnerstag 02.05. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 16.05. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 13.06. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 27.06. 15:00 - 19:00 Seminarraum 10, Kolingasse 14-16, OG01

Gruppe 5

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

04.03: cancelled ( illness)

22.04 replaced by online session on Monday 15th April 2024 17.00 to 20.00

  • Montag 04.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 18.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 08.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 22.04. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 06.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 27.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 10.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 24.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 6

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Samstag 09.03. 09:30 - 13:30 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 13.03. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Samstag 16.03. 09:30 - 13:30 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 10.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 17.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 15.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 22.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 29.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 05.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 12.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 19.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Mittwoch 26.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of this course (4 ECTS) is to assist and support student teachers during their Master practicum phase (9 ECTS) with regard to observation skills, discussions of ELT teaching issues and the evaluation of their observations and teaching experiences. The course draws on the students’ methodological knowledge of previous courses and aims at the integration of their professional knowledge when planning, conducting, reflecting, and discussing their ELT practice. To this aim student teachers are introduced to the concept of Action Research (AR) and will be assisted in carrying out an AR Project during their field experience.
Core Content: applying theoretical concepts in practice; subject-specific observation techniques; professional reflection procedures (individual and collaborative) principles and procedures of Action Research.
Methods: reading tasks, interactive class with student participation in small-group and all-class discussions of topics related to participants' observations, teaching experience and students' action research projects. The main instrument for observation, reflection and discussion is the EPOSTL - European Portfolio for Student Teachers of Languages.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

1) Attendance of all blocks/online sessions is mandatory;
2) Active participation in class and online, assignments, presentation of Action Research project;
3) Debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester (documents and notes can be used);
4) Action Research project report;
5) Upload of complete Practicum Documentation Pack (Praktikumspass).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Requirements ("zwingend vorgeschriebene Leistungen"): You are expected to
1. hand in all written assignments;
2. submit an Action Research (AR) project proposal;
3. present your AR Project;
4. hand in your teaching inquiry project (AR Project Report);
5. upload your Practicum Documentation Pack (Praktikumspass);
6. summarize and discuss your reflections on your practicum in the debriefing session.

Credits for the course / requirements:
1. Full and active participation, home assignments (reading etc.) and AR Proposal 20%
2. Debriefing session 20%
3. Brief Presentation of AR Project 15%
4. AR Project Report 45%

Prüfungsstoff

Continuous assessment:
- class participation, preparation tasks, Action Research Proposal;
- project presentation and project report (Action Research Project);
- reflection tasks (Teaching Practice);
- debriefing session.

Details on assignments are provided in class and on Moodle.

Literatur

Borg, S. (2016). Action research: Not just about ‘results’. Cambridge English Research Notes, 66, 3-5.
Burns, A. (2010). Doing Action Research in Language Teaching: A Guide for Practitioners. NY: Routledge.
Burns, A. (2015). Action Research. In J. D. Brown & C. A. Coombe (eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (p. 99-104). Cambridge University Press.
Burton, Jill (2009). Reflective Practice. In Anne Burns and Jack C. Richards (eds.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge University Press.
Wipperfürth, M., & Mehlmauer-Larcher, B. (2022). Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education. CELT Matters. https://anglistik.univie.ac.at/research/departmental-publications/celt-matters/contributions/

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

MEd 046 / 507
Modul 2
LI: 12-0624

Letzte Änderung: Di 21.05.2024 15:25