Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

120085 UE Themenspezifische Lehrveranstaltung (Fachdidaktik) = MA Adv. Course 1-5 (Applied Linguistics & TEFL) (2009W)

Teaching Literature in the Language Classroom

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Diese LVA gilt für das Masterstudium English Language and Linguistics nach UG2002, das Diplomstudium (UniStG) und das Lehramt UF Englisch (UniStG).

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 13.10. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 20.10. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 27.10. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 03.11. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 10.11. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 17.11. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 24.11. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 01.12. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 15.12. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 12.01. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 19.01. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 26.01. 16:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

In this course my approach to literature is experiential in orientation. In other words, learners are invited to become personally involved in literature to discover for themselves the learning potential of this type of discourse. Attention is drawn to both practical and theoretical aspects of literature teaching in EFL. Also, special emphasis is placed on ways of integrating literature, language and culture-related learning objectives.
Issues to be covered in this course:
" Reader response theories as a basis for literature teaching,
" literature and language education,
" teaching short stories,
" teaching young adult fiction,
" working with poems and songs,
" literature teaching and gender studies,
" intensive and extensive reading as objectives for literature teaching,
" teaching the classics,
" literature teaching in the age of 'Bildungsstandards'.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regular attendance; active participation; development of two short written projects, one of them to be presented in class.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students will become familiar with reader response models for literature teaching on theoretical and practical levels.

Prüfungsstoff

Interactive class including both teacher- and student-led projects.

First session: 13 October 2009; Final session: 26 January 2010

Literatur

Blau, Sheridan. (2003). The Literature Workshop. Teaching Texts and Their Readers. Portsmouth, NH: Heinemann.
Bredella, Lothar. (2002). Literarisches und interkulturelles Verstehen. Tübingen: Gunther Narr.
Delanoy, Werner. (2002). Fremdsprachlicher Literaturunterricht. Theorie und Praxis als Dialog. Tübingen: Gunther Narr.
Hall, Geoff. (2005). Literature in Language Education. Basingstoke: Palgrave.
Alexie, Sherman. (2008). The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian. London: Anderson.
Gardner, Graham. (2003). Inventing Elliot. London: Dolphin.
Haddon, Mark. (2003). The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. New York: Vintage.
Schulman, Tom; Weir, Peter & al. (1989). Dead Poets Society. Isleworth: Touchstone Pictures.
Further texts will be included in the course reader.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Diplom 343, UF 344, MA 812

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33