Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
120224 SE MA Seminar - Focus: Functional and Cognitive Linguistics / Linguistics Seminar (2017W)
Linguistic Categorization
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 11.09.2017 00:00 bis Do 21.09.2017 23:59
- Abmeldung bis Di 31.10.2017 23:59
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 11.10. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 18.10. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 25.10. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 08.11. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 15.11. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 22.11. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 29.11. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 06.12. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 13.12. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 10.01. 18:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 17.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 24.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Mittwoch 31.01. 18:00 - 21:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The notion of categorization plays a crucial role in any approach to grammar, whether descriptive, generative, functional or cognitive: one cannot do linguistics without assuming the existence (in some form or other) of linguistic categories. What linguists disagree about, however, is the nature of those categories. Are they discrete and clear-cut, i.e. is category membership a matter of all or nothing? Or are grammatical categories blurred at the edges, with some members being better examples than others? And if the latter, is it always possible (and desirable) to determine category membership at all? In this course, two basic approaches to categorization - the classical approach and the prototype approach - are compared and tested on categories within the fields of semantics, morphology, syntax and phonology.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students will be assessed on the basis of a midterm assignment, a presentation and a final essay. Active participation is required.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The aim of this course is to provide insight into the process of linguistic categorization, i.e. in the way humans use language to categorize objects and events from the external world (‘cat’, ‘love’, ‘art’) and in the way the linguistic items used to describe this world are themselves categorized (as nouns or verbs, as subjects or objects, or as vowels or consonants). Students will be made aware of the kind of criteria used for distinguishing linguistic categories and the problems involved in applying and evaluating these criteria.
Prüfungsstoff
Readings, assignments, classroom discussions, presentation, individual research project.
Literatur
John Taylor (2003). Linguistic Categorization. 3rd edition. Oxford: Oxford University Press.Additional reading will be made available during the course.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: MA812 (2); UF 344
Code/Modul: MA 4, MA 5; UF 4.2.3-222
Lehrinhalt: 12-0496
Code/Modul: MA 4, MA 5; UF 4.2.3-222
Lehrinhalt: 12-0496
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33