122227 SE Linguistics Seminar / MA historical & descriptive linguistics (2014W)
Introduction to Cognitive Grammar
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 08.09.2014 00:00 bis Fr 12.09.2014 18:00
- Anmeldung von Di 23.09.2014 00:00 bis Do 25.09.2014 23:59
- Abmeldung bis Fr 31.10.2014 23:59
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 14.10. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 21.10. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 28.10. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 04.11. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 11.11. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 18.11. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 25.11. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 02.12. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 09.12. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 16.12. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Samstag 10.01. 09:00 - 17:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 13.01. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 20.01. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Dienstag 27.01. 14:00 - 16:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students will be assessed on the basis of a midterm assignment, a presentation (part of a mini-conference) and a final essay. Active participation is required.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The aim of this course is to acquaint students with the basic principles of Cognitive Linguistics, as well as with some of the most important cognitive models and approaches, so that they can apply one of these models to (certain areas of) the English language.
Prüfungsstoff
Readings, assignments, classroom discussions, presentation, individual research project
Literatur
Günther Radden & Rene Dirven, 2007. Cognitive English Grammar. Amsterdam: John Benjamins
Dirk Geeraerts (ed.), 2006. Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Dirk Geeraerts (ed.), 2006. Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: UF 344, BA 612, MA 812;
Code/Modul: UF4.2.4-322, BA6.2, MA4;
Lehrinhalt: 12-8124
Code/Modul: UF4.2.4-322, BA6.2, MA4;
Lehrinhalt: 12-8124
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33
In this course we will:
Discuss of a number of influential papers to trace the origin and development of the cognitive approach to language description and to become familiar with its underlying principles and the most important basic concepts and terminology.
Discuss a number of topics of special interest for cognitive linguistics, such as conceptual structure and organization, the relationship between language and thought, the experiential and pragmatic background of language-in-use, the issue of embodiment, figurative language (metaphor and metonymy), prototypicality and systematic polysemy
Apply the theory of Cognitive Grammar (as developed by Ronald Langacker) to some core areas of the English language