Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
122253 AR Linguistics Course (Advanced 1-5) - Hist. & Descr. (2014W)
Collective memory, metaphor and multimodality
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 08.09.2014 00:00 bis Fr 12.09.2014 18:00
- Anmeldung von Di 23.09.2014 00:00 bis Do 25.09.2014 23:59
- Abmeldung bis Fr 31.10.2014 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 09.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 16.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 23.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 30.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 06.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 13.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 20.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 27.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 04.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 11.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 18.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 08.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 15.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 22.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 29.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The course will start with a review of literature on cognitive processess grounding metaphor, such as image schemata and embodiement. Then it will move to a discussion of conceptual metaphor and metonymy and place cognitive linguistics in an interdisciplinary context. The next step of the course will be an attempt to define collective memory as proposed in social history. Each class will also offer a hands-on experience with analysing texts and visual art (memorials) with the help of cognitive linguistic tools. The course will finish with a series of presentations by the participants offering their own original analyses of the use of metaphor and metonymy in discourses of collective memory.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The evaluation of the course is two-fold:1. Group presentation (50%)2. Student's individual presentation (50%)
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Students will be able to use cognitive linguistic tools, such as image schemata, metaphors and metonymies to analyse and describe verbal and non-verbal processes and representations of meaning construction. They will be able to reflect on universal cognitive principles underlying meaning making in discourse.
Prüfungsstoff
Readings, classroom discussions, in-class tasks, students' presentations.
Literatur
Geeraerts, Dirk; Hubert Cuyckens. 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: OUP.
Halbwachs, Maurice. 1980. The Collective Memory. New York: Harper & Row.
Halbwachs, Maurice. 1980. The Collective Memory. New York: Harper & Row.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: UF 344, ME 812;
Code/Modul: UF 4.2.3-223-225, ME4;
Lehrinhalt: 12-0403
Code/Modul: UF 4.2.3-223-225, ME4;
Lehrinhalt: 12-0403
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33