Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

123222 SE Literature Seminar / BA Paper / MA British/Irish/New English (2017W)

Lyric Words, Lyric Worlds

11.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

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Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 11.10. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 18.10. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 25.10. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 08.11. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 15.11. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 22.11. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 29.11. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 06.12. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 13.12. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 10.01. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 17.01. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 24.01. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 31.01. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

In his recent influential monograph (2015) on the theory of the lyric, Jonathan Culler describes the lyric as a genre that neither invents nor narrates. According to Culler, it is the purpose of lyric poetry to teach and delight, i.e., to present profound words of truth in appealing and memorable turns of phrase. In this course we will explore the issue of lyric world building. We will apply the theories of fictional world projection, possible world creation and immersion to probe poetry’s immersive capability and to inquire whether the lyric has indeed no interest in counterbalancing its strongly self-referential focus on shape, sound and self-contained image.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation, presentation, seminar paper, mini-essay during class, pop-up exams

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

John Donne, “The Flea”; Thomas Gray, “Elegy Written in a Country Churchyard”, William Blake, “The Sick Rose” & “London”, Samuel T. Coleridge, “Kubla Khan” ,John Keats, “Ode to a Nightingale”; Elizabeth Barrett Browning, “Sonnets from the Portuguese”, Robert Browning: “My Last Duchess”; Christina Rossetti, “Goblin Market”, Alfred Noyes, “The Highwayman”; Wilfred Owen: “Strange Meeting”, T. S. Eliot: “The Love Song of J. Alfred Prufrock”; Philip Larkin, “The Whitsun Weddings”, Sylvia Plath, “Daddy”; Bob Dylan, “Only a Pawn in their Game” & “Abandoned Love”, Patience Agbabi, “UFO WOMAN”, Kate Tempest, selected poetry

Literatur

Culler, Jonathan. Theory of the Lyric. Cambridge, MA: CUP, 2015.
Culler, Jonathan. “Lyric Worlds, not Worlds.” Journal of Literary Theory 11.1 (2017): 32-39.
Zettelmann, Eva. “Apostrophe, Speaker Projection and Lyric World-Building.” Poetics Today 38.1 (2017): 189-201.
Zettelmann, Eva. “Discordia Concors: Immersion and Artifice in the Lyric.” Journal of Literary Theory 11.1 (2017): 136-148.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: UF 344, BA 612, MA 844;
Code/Modul: UF 4.2.4-322, BA10.2, MA4,
Lehrinhalt: 12-0374

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33