Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

123422 SE Literary & Cultural Studies Seminar / BA Paper / MA British/Irish/New English (2023S)

Stage Irishness

11.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 09.03. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 16.03. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 23.03. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 30.03. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 20.04. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 27.04. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 04.05. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 11.05. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 25.05. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 01.06. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 15.06. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 22.06. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 29.06. 14:15 - 15:45 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

As a cultural phenomenon, 'Stage Irishness' may be considered a stereotyped misrepresentation of Irish people in drama, film, and other fields of cultural production. The proverbial 'Stage Irishman' is featured as an inarticulate, hard-drinking, braggart who turns out to be a coward upon closer introspection - a hetero-stereotype constructed by English colonial power politics to contain the freedom struggle of the Irish people.

Although modern Ireland has become a free country, it is still deeply imbued with Stage Irish othering strategies. Hence, Stage Irishness may be considered a contested field which both challenges and reproduces cultural misrepresentations of Irish identity in terms of gender, religion, politics, and art.

To analyze these and related topics, we will look at Stage Irish (mis)representations in literature (Shakespeare, Boucicault, Synge, O'Casey, O'Brien, McDonagh, David Ireland) and on screen (The Quiet Man, Darby O'Gill and the Little People, Finian's Rainbow, Father Ted).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regular Attendance, Classroom Discussion 20%, Oral Presentation 30, Term Paper 50%

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Participants have to fulfil all course requirements (each with at least 50%) and to score at least 60 points altogether to pass this course.20 Points (Maximum) Classroom Discussion, 30 Points (Maximum) Oral Presentation, 50 Points (Maximum) Term Paper.

Grading scale:
1: 100-91p
2: 90-81p
3: 80-71p
4: 70-60p
5: 59-0p

Prüfungsstoff

The texts and topics dealt with in class.

Literatur

Primary Sources:
Synge, The Playboy of the Western World
O'Casey, Juno and The Paycock
O'Brien, "The Martyr's Crown"
McDonagh, The Beauty Queen of Leenane
David Ireland, Cyprus Avenue

Secondary Sources:
Paul Fagan, Tamara Radak, Dieter Fuchs (eds.). Stage Irish - PERFORMANCE, IDENTITY, CULTURAL CIRCULATION: Irish Studies in Europe. Irish Studies in Europe, Trier: WVT, 2021.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BA 612, MA 844(2)
Code/Modul: BA09.2, 10.2, MA 4.1, 4.2
Lehrinhalt: 12-0373

Letzte Änderung: Fr 10.03.2023 19:48