Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
140410 VO+UE VM3 / VM4 - Knowledge production in social sciences perspectives on, from and in the Global South (2016W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
MOB
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 12.09.2016 10:00 bis Mi 28.09.2016 10:00
- Anmeldung von Do 29.09.2016 10:00 bis Mo 03.10.2016 14:00
- Abmeldung bis Mo 31.10.2016 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 10.10. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 31.10. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 07.11. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 21.11. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 05.12. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 16.01. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Montag 30.01. 16:00 - 19:00 Seminarraum SG3 Gender-Studies, Sensengasse 3, Bauteil 1
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Attendance, assignments of small written exercises & participation 60%
Final essay (5-6 Pages) 40%
Final essay (5-6 Pages) 40%
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Working knowledge of English.
Prüfungsstoff
Content of the lectures of the class
Literatur
Some texts from the reading list:
Alatas, Syed Farid (2003). Academic dependency and the global division of labour in the social sciences Current Sociology 51.6: 599-61
Odora Hoppers, Catherine A. (2000) The centre-periphery in knowledge production in the twenty-first century. Compare 30.3 (2000): 283-291
Maerk, Johannes (2012).The politics of knowledge production in higher education Megatrend Review 9.4.
Comaroff, Jean & Comaroff, John L. (2012) Theory from the south: Or, how Euro-America is evolving toward Africa, Anthropological Forum, 22:2: 113-131
Alatas, Syed Farid (2003). Academic dependency and the global division of labour in the social sciences Current Sociology 51.6: 599-61
Odora Hoppers, Catherine A. (2000) The centre-periphery in knowledge production in the twenty-first century. Compare 30.3 (2000): 283-291
Maerk, Johannes (2012).The politics of knowledge production in higher education Megatrend Review 9.4.
Comaroff, Jean & Comaroff, John L. (2012) Theory from the south: Or, how Euro-America is evolving toward Africa, Anthropological Forum, 22:2: 113-131
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
VM3, VM4
Letzte Änderung: Mi 21.04.2021 13:31
The aim of the course is to expand the intellectual horizon of the students beyond the classical social science thought (‘the canon’) and introduces to selected approaches of ‘Southern epistemologies’ advanced by authors based in the Southern and Northern academia.
We look at the geopolitical context of alternatives and new paths of knowledge construction like for example the notion of ‘buen vivir’, islamization of knowledge and ‘asabyia’ (Ibn Khaldun) as well as gender and development issues from Southern perspectives.
Learning Outcomes
• Identification of the major contributions of Southern authors to the social science discourse
• Evaluation of the validity of the criticisms regarding eurocentrism in social science theories
• Ability to discuss the pros and cons of Southern approaches and of the indigenization of knowledge