Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
180147 SE MEi:CogSci Topic-Seminar (2017S)
Sense making on shaky grounds - the pleasures of instability in body and mind
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
1.Termin (Vorbesprechung): Do 2. März 2017, 9:00 - 11:00
HS 2i d. Inst. f. Philosophie, NIG, 2. StockWeitere Termine:
MO 20.03.2017 10.00-13.00 Ort: Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
MI 22.03.2017 16.45-20.00 Ort: Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
FR 12.05.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien;
MO 15.05.2017 09.00-13.00 Ort: Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
DO 29.06.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien;
FR 30.06.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
HS 2i d. Inst. f. Philosophie, NIG, 2. StockWeitere Termine:
MO 20.03.2017 10.00-13.00 Ort: Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
MI 22.03.2017 16.45-20.00 Ort: Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
FR 12.05.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien;
MO 15.05.2017 09.00-13.00 Ort: Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien;
DO 29.06.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien;
FR 30.06.2017 15.00-20.00 Ort: Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 15.02.2017 00:00 bis Mi 08.03.2017 23:59
- Abmeldung bis Fr 31.03.2017 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine
alle Termine:
Vorbesprechung: Donnerstag 02.03.2017 09:00 - 11:00 Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2. Stock, 1010 Wien
Mittwoch 22.03.2017 16:45 - 20:00 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien C0302
Freitag 12.05.2017 15:00 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien C0202
Montag 15.05 .2017 09:00 - 13:00 Hörsaal 2i, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2. Stock, 1010 Wien
Donnerstag 29.06.2017 15:00 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien C0202
Freitag 30.06.2017 15:00 - 20:00 Hörsaal 2G, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/2.Stock, 1010 Wien C0202
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
seminar paper, presentation, teamwork, participation in discussions.
presence in seminar sessions is required.
presence in seminar sessions is required.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
- reading & preparing compulsory literature for each session (summarise main points/theses of each text and your open questions on approx. one page (A4) per text and post them on moodle two days before the session (for session I: 18.3., for session II: 10.05., for session III: 27.6.)
- present/moderate a (part of a) session (interactive part + theoretical background based on literature you found) individually or in a group (depends on number of students)
- suggestion for topic/phenomenon by March 22 (presentation concept by April 20)
- attendance & active participation in the seminar
- write-up/seminar report (6-8 pages)
- present/moderate a (part of a) session (interactive part + theoretical background based on literature you found) individually or in a group (depends on number of students)
- suggestion for topic/phenomenon by March 22 (presentation concept by April 20)
- attendance & active participation in the seminar
- write-up/seminar report (6-8 pages)
Prüfungsstoff
Literatur
Compulsory Reading for all:Session I:1. Froese, T. & Stewart, J. (2010). Life after Ashby: Ultrastability and the autopoietic foundations of biological individuality. Cybernetics and Human Knowing, 17(4): 7-50 2. Friston, K., Thornton, C., & Clark, A. (2012). Free-energy minimization and the dark-room problem. Frontiers in Psychology, 3(130). doi: 10.3389/fpsyg.2012.001303. Maturana, H. R. & Varela, J. F. (1973). Autopoiesis. The organization of the living. In: H.R. Maturana & J. F. Varela (Eds.), Autopoiesis and cognition (pp. 59-85 + Introduction pp.xviii - xxiv). Dordrecht, Boston, London: D. Reidel.Session II:1. Boden, M. A. (1998). Creativity and artificial intelligence. Artificial Intelligence, 103(1-2). 347-356. doi: 10.1016/S0004-3702(98)00055-12. Talero, M. (2006). Merleau-Ponty and the Bodily Subject of Learning. International Philosophical Quarterly, 46(2), 191-203. doi: 10.5840/ipq200646223. Barandiaran X.E & Di Paolo E.A. (2014). A genealogical map of the concept of habit. Frontiers in Human Neuroscience, 8:522. doi: 10.3389/fnhum.2014.00522.Session III:1. Clark (2006). Vision as dance? Three Challenges for Sensorimotor Contingency Theory. Psyche, 12(1).2. Gapenne, O. (2010). Kinesthesia and the Construction of Perceptual Objects. In: J. Stewart, O. Gapenne, E. Di Paolo (Eds.), Enaction: toward a new paradigm for cognitive science(pp. 183–218). Cambridge, MA: MIT Press.3. O'Regan, J. K. & Noë, A. (2001). What it is like to see: A sensorimotor theory of perceptual experience. Synthese, 129(1), 79-103. doi: 10.1023/A:1012699224677
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36
- Advanced knowledge and understanding of a phenomenon from a cognitive science perspective
- Ability to apply core terminology of cognitive science
- Ability to reflect upon, compare, and relate different disciplinary approaches in terms of their respective aims, key-concepts, and methods
- Ability to read, present, and discuss primary scientific literature
- Ability to organise work in physical and virtual environments
- Ability to sharpen/focus/channel analytical and critical thinking
- Ability to solve problems in an interdisciplinary team
- Ability to organise project work in an interdisciplinary team
- Ability to reflect upon personal competences and develop individual motivation and interests