Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
190010 SE M4.4 Ethische Herausforderungen in Bildungs- und Erziehungsdenken (2021S)
Education and the development of national identities
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
DIGITAL
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 01.02.2021 06:30 bis Mo 22.02.2021 09:00
- Anmeldung von Mi 24.02.2021 09:00 bis Fr 26.02.2021 09:00
- Abmeldung bis Mo 15.03.2021 09:00
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Das Seminar findet online statt.
- Dienstag 02.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 09.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 16.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 23.03. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 13.04. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 20.04. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 27.04. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 04.05. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 11.05. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 18.05. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 01.06. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 08.06. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 15.06. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 22.06. 09:45 - 11:15 Digital
- Dienstag 29.06. 09:45 - 11:15 Digital
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Today, we face a new wave of nationalism throughout the world. Based on contemporary theories on nationalism this seminar will focus on the role schools are playing in producing and reproducing ‘nationalist literacies’ in the new generations, making the perceptible for both, everyday ‘banal’ nationalism and, in extreme conditions, militant nationalism. Based on selected historical sources (among others the German ultra-nationalist Fichte) and more recent research literature the seminar aims to understand the interrelation between schooling, curriculum and nationalism. People with only limited skills in English are welcomed. Translation help in the discussion will be provided.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The well prepared and active participation is mandatory. A written test (5 to 6 questions) at the end of the semester will provide the basis for the final grade.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
55% of the possible points (20) are requisite to pass the class.
Prüfungsstoff
Texts discussed during the course.
Literatur
Mandatory reading before coming to the seminar (uploaded on moodle):
Billig, M. (1995): Banal Nationalism. Los Angeles, CA: Sage (pp. 1-59)
Billig, M. (1995): Banal Nationalism. Los Angeles, CA: Sage (pp. 1-59)
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
M4.4
Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:18