Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

190021 VO BM 8 Theoretische Grundlagen der Problemstellungen (AHP) (2021S)

Developments and Debates in Educational Theory and Research (1900-present)

0.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
DIGITAL

BM 8 PS (AHP) keine Prüfung zur Unterstützung für BM 8 PS (AHP)

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die Vorlesung findet online statt. Falls zu einem späteren Zeitpunkt Präsenz- und Hybrid-Lehre möglich sein sollte, wird noch informiert.

HS 16, Hauptgebäude - im SS 21 sind maximal 11 Personen zugelassen

  • Montag 01.03. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 08.03. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 15.03. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 22.03. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 12.04. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 19.04. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 26.04. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 03.05. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 10.05. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 17.05. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 31.05. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 07.06. 16:45 - 18:15 Digital
    Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Montag 14.06. 16:45 - 18:15 Digital
    Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Montag 21.06. 16:45 - 18:15 Digital
    Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Montag 28.06. 16:45 - 18:15 Digital
    Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The central assumption of this course is that an educational theory not only proposes a specific understanding of what is educational in education (e.g., initation, Bildung, emancipation, learning, etc.), but also reflects and conveys a particular educational epistemology which has methodological consequences for conducting educational research, including the ethical and political questions that unfold in connection to the research. The aim of the course is first, to make students acquainted with major currents in educational thinking (1900-present) and how these related to one another, and second to raise an awareness for the interdependency of educational theories and research methodologies.

The course gives on overview of major currents in educational thinking and discusses per current (1) the historical context and theoretical assumptions; (2) central educational concepts, theories, and ways of thinking; (3) repercussions for and influence on educational research; (4) exemplary cases of educational research.

After an introductory lecture in which the general set-up of the course is explained as well as the central topics are introduced there will be thematic lectures on (1) empirical-analytic approaches, (2) pragmatism, (3) phenomenology, (4) Geisteswissenschaftliche Pädagogik, (5) critical pedagogy, (6) linguistic-analytic approaches, (7) postmodern and poststructuralist tendencies, and (8) critical and speculative realism. Central questions that run throughout the course have to do with the relationship between educational theory and educational practice, the significance of the empirical (‘experience’) for educational research, and the scientific and political character of educational research. During the last lectures these questions will be fleshed out further based on contemporary discussions in educational theory.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

There is no evaluation at the end of the course.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students do not have to fulfil specific requirements to pass this course. It is recommended to attend the lectures and read the literature suggested during the course.

Prüfungsstoff

NA

Literatur

Suggestions for additional reading will be given throughout the course.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

BM 8 PS (AHP) keine Prüfung zur Unterstützung für BM 8 PS (AHP)

Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:18