Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

200113 SE Vertiefungsseminar: Geist und Gehirn (2025S)

Mechanisms of exposure therapy as a dynamic feedback system

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Vertiefungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 19.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 26.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 02.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 09.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 30.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 07.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 14.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 21.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 28.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 04.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 11.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 18.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Mittwoch 25.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Exposure therapy is a highly effective behavioral intervention to treat anxiety disorders. However, much of what is known about exposure therapy is based on experience rather than on empirical evidence. In this seminar, we will first aim at dissecting the psychological and neuroscientific underpinnings of exposure therapy. Subsequently, we will attempt to develop a theoretical framework for designing a research agenda that might allow for optimizing and even automatizing exposure therapy.
Specifically, we will address the following questions:
- What is exposure therapy and how is it currently used?
- What is the common core of all exposure therapy variants?
- What are the key parameters of successful exposure therapy?
- What are the neural underpinnings of how exposure therapy acts?
- Can we formulate exposure therapy as a dynamic feedback system to optimize and maybe even automatize exposure therapy?

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

- attendance
- active participation in discussions
- presentation of a scientific paper

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

- missing 2 classes max
- active participation in discussions: 50%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 50%

Prüfungsstoff

Active participation in discussions of literature covered in the seminar, critical thinking, sharing knowledge, and asking relevant questions.
The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulates discussion of open questions.
There won’t be a written exam.

Literatur

Will be announced in the seminar. Here are some examples:
Böhnlein J, Altegoer L, Muck NK, Roesmann K, Redlich R, Dannlowski U, Leehr EJ. Factors influencing the success of exposure therapy for specific phobia: A systematic review. Neurosci Biobehav Rev. 2020 Jan;108:796-820. doi: 10.1016/j.neubiorev.2019.12.009. Epub 2019 Dec 9. PMID: 31830494.
Launes G, Hagen K, Sunde T, Öst LG, Klovning I, Laukvik IL, Himle JA, Solem S, Hystad SW, Hansen B, Kvale G. A Randomized Controlled Trial of Concentrated ERP, Self-Help and Waiting List for Obsessive- Compulsive Disorder: The Bergen 4-Day Treatment. Front Psychol. 2019 Nov 15;10:2500. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02500. PMID: 31803089; PMCID: PMC6873786.
Lindner, P., … Carlbring, P. (2020). Gamified, Automated Virtual Reality Exposure Therapy for Fear of Spiders: A Single-Subject Trial Under Simulated Real-World Conditions. Frontiers in Psychiatry, 11(March), 1–9.
Taschereau-Dumouchel V. et al.: Towards an unconscious neural reinforcement intervention for common fears. PNAS. 2018 Mar 27;115(13):3470-3475. doi: 10.1073/pnas.1721572115.
Shanechi, M.M. Brain–machine interfaces from motor to mood. Nat Neurosci 22, 1554–1564 (2019). https://doi.org/10.1038/s41593-019-0488-y
Reddan, M. C., Wager, T. D., & Schiller, D. (2018). Attenuating Neural Threat Expression with Imagination. Neuron, 100(4), 994-1005.e4.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Do 23.01.2025 14:26