Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

200129 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung (2021W)

Lifelong learning

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
DIGITAL

Vertiefungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 07.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 14.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 21.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 28.10. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 04.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 11.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 18.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 25.11. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 02.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 09.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 16.12. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 13.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 20.01. 11:30 - 13:00 Digital
  • Donnerstag 27.01. 11:30 - 13:00 Digital

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of the course is to provide an in-depth overview of lifelong learning, its concepts and learning practices in different contexts across the lifespan. The content covers different theories on learning in light of lifelong learning (self-regulated learning, motivation, self-efficacy), environmental factors influencing lifelong learning (socialization, stereotypes, digitalization) in relevant life periods (schooling, professional development, retirement).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Students should read a recommended scientific paper every week and answer a related question on Moodle in advance to the seminar. Each week two students should shortly present (max. 5 minutes each; in English) a concept related to the recommended paper of that week. In addition, once during the semester each student should write a reflective essay with critical review of a chosen concept/article related to lifelong learning (4-6 pages; in English or German).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Minimum requirements

- Compulsory attendance (students are allowed two unexcused absences)
- Presentation
- Essay

Assessment Standard

Points will be awarded for each requirement:
- Essay: 50 points
- Presentation: 30 points
- Active participation in discussions (constructive, correct contributions and commitment): 20 points.

For a positive evaluation of the course, 60 points are required.
1 ("Sehr gut") 100-90 points
2 ("Gut") 89-81 points
3 ("Befriedigend") 80-71 points
4 ("Genügend") 70-60 points
5 ("Nicht genügend") 59-0 points

Prüfungsstoff

All content covered in the course.
Assessment and permitted materials changed on
06.10.2021

Literatur

Morgan-Klein, B., & Osborne, M. (2007). The Concepts and Practices of Lifelong Learning. Routledge.

Sutherland, P., & Crowther, J. (2008). Lifelong Learning: Concepts and contexts. Routledge.Relevant papers recommended in the course.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:19