Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
200142 SE Vertiefungsseminar: Geist und Gehirn (2024W)
Clinical and scientific applications of neurofeedback
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Dieses Vertiefungsseminar kann für die Schwerpunkte Geist & Gehirn und Klinische & Gesundheitspsychologie absolviert werden.Vertiefungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 02.09.2024 09:00 bis Mi 25.09.2024 09:00
- Abmeldung bis Fr 11.10.2024 12:00
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
I will check in the first session how many of the registered participants show up. For every participant that does not show up, another student from the waiting list will be registered. In the first session, I will also provide you with all the information regarding the organization of the seminar.
- Mittwoch 09.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 16.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 23.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 06.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 13.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 20.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 27.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 04.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 11.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 08.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 15.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- N Mittwoch 22.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 29.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- attendance
- active participation in discussions
- presentation of a scientific paper
- active participation in discussions
- presentation of a scientific paper
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
- missing 2 classes max
- active participation in discussions: 50%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 50%
- active participation in discussions: 50%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 50%
Prüfungsstoff
Active participation in discussions of literature covered in the seminar, critical thinking, sharing knowledge, and asking relevant questions.
The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulates discussion of open questions.
There won’t be a written exam.
The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulates discussion of open questions.
There won’t be a written exam.
Literatur
Will be announced in the seminar. Here are some examples:
deBettencourt, M., Cohen, J., Lee, R. et al. Closed-loop training of attention with real-time brain imaging. Nat Neurosci 18, 470–475 (2015). https://doi.org/10.1038/nn.3940
Sitaram, R., Ros, T., Stoeckel, L. et al. Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nat Rev Neurosci 18, 86–100 (2017). https://doi.org/10.1038/nrn.2016.164
Young KD, Siegle GJ, Zotev V, Phillips R, Misaki M, Yuan H, Drevets WC, Bodurka J. Randomized Clinical Trial of Real-Time fMRI Amygdala Neurofeedback for Major Depressive Disorder: Effects on Symptoms and Autobiographical Memory Recall. Am J Psychiatry. 2017 Aug 1;174(8):748-755. doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16060637. Epub 2017 Apr 14. PMID: 28407727; PMCID: PMC5538952.
deBettencourt, M., Cohen, J., Lee, R. et al. Closed-loop training of attention with real-time brain imaging. Nat Neurosci 18, 470–475 (2015). https://doi.org/10.1038/nn.3940
Sitaram, R., Ros, T., Stoeckel, L. et al. Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nat Rev Neurosci 18, 86–100 (2017). https://doi.org/10.1038/nrn.2016.164
Young KD, Siegle GJ, Zotev V, Phillips R, Misaki M, Yuan H, Drevets WC, Bodurka J. Randomized Clinical Trial of Real-Time fMRI Amygdala Neurofeedback for Major Depressive Disorder: Effects on Symptoms and Autobiographical Memory Recall. Am J Psychiatry. 2017 Aug 1;174(8):748-755. doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16060637. Epub 2017 Apr 14. PMID: 28407727; PMCID: PMC5538952.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 30.09.2024 12:26
In this seminar, we will first aim at understanding the methodological underpinnings of neurofeedback. Subsequently, we will discuss neurofeedback for cognitive enhancement and clinical interventions.
Specifically, we will address the following questions:
- What cutting-edge technology is needed for implementing real-time fMRI neurofeedback?
- What are the psychological and biological factors underlying successful neurofeedback training?
- What can neurofeedback tell us about the brain-mind relationship?
- How can neurofeedback be established as a novel therapeutic approach?