Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
210027 UE BAK4.1: UE Empirical research using qualitative methods (2018S)
(engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 05.02.2018 08:00 bis Mo 19.02.2018 08:00
- Anmeldung von Mi 21.02.2018 08:00 bis Mo 26.02.2018 08:00
- Abmeldung bis Fr 16.03.2018 23:59
Details
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 21.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Freitag 23.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 11.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 18.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 25.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 02.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 09.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 16.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 23.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 06.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 13.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 20.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Freitag 22.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 27.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Art der Leistungskontrolle/Assessment method: a paper of 3500 words (including footnotes, excluding references) that contains the following 5 sections:
1. Research problem, goals of the paper and contribution to the literature. In this section you provide a concise and convincing answer why the reader should read your report. (20 points)
2. Research Question, Design, Methods, and Analysis In this section you explain the design of your project. The design should enable you to provide an answer to your research question (20 points).
3. Explanation of relevant research ethics as they apply to your project (10 points)
4. Presentation and discussion of your empirical results. The results of your study are related tot the relevant literature. This section provides an answer to your research question (30 points)
5. Summary and Conclusions. Here you discuss your contribution to the literature and the societal significance of your results (20 points).The final paper can be written in English or German. The paper must be grammatically correct and well presented. The references must be correctly structured according to the Harvard method. Failure in any of these formal characteristics will result in a lowering of points. The maximums score is 100 points; you need 50 points to pass the seminar.The deadline for the paper is ........
1. Research problem, goals of the paper and contribution to the literature. In this section you provide a concise and convincing answer why the reader should read your report. (20 points)
2. Research Question, Design, Methods, and Analysis In this section you explain the design of your project. The design should enable you to provide an answer to your research question (20 points).
3. Explanation of relevant research ethics as they apply to your project (10 points)
4. Presentation and discussion of your empirical results. The results of your study are related tot the relevant literature. This section provides an answer to your research question (30 points)
5. Summary and Conclusions. Here you discuss your contribution to the literature and the societal significance of your results (20 points).The final paper can be written in English or German. The paper must be grammatically correct and well presented. The references must be correctly structured according to the Harvard method. Failure in any of these formal characteristics will result in a lowering of points. The maximums score is 100 points; you need 50 points to pass the seminar.The deadline for the paper is ........
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Prüfungsstoff
Literatur
Mandatory Literature:
Bryman, A. 1984. The debate about quantitative and qualitative research: A question of method or epistemology? British Journal of Sociology 35(1), 75-92.
Booth, W.C., Colomb, G.G., und Williams, J.M. 2008. The craft of research (3. Edition). Chicago: University of Chicago Press. Chapter 3: From topics to questions. S.36-50., chapter 4: From questions to a problem
Weiss, R.S. 1995. Learning from Strangers: The art and method of qualitative interview studies. New York: Simon and Schuster.
Wagenaar, H (2011), Meaning in Action: Interpretation and Dialogue in Policy Analysis, ch. 9 From methods to heuristics.
Schulz, M. 2012. Quick and easy!? Fokusgruppen in der angewandten Sozialwissenschaft. In: Schulz, M., Mack, B., und Renn, O. (Hg). Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft. Von der Konzeption bis zur Auswertung. Wiesbaden: Springer VS. S. 9-22.
Kerchner, B. 2006. Diskursanalyse in der Politikwissenschaft. Ein Forschungsüberblick. In: Kerchner B, Schneider S. (Hg). Foucault: Diskursanalyse der Politik: eine Einführung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. S. 33-67.
Abbot, A. (2004), Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences, Norton
Charmaz, K. (2013) Constructing Grounded Theory, Sage, chapter 5 (coding), ch. 7 (memo-writing)
Bartels, K. & Wagenaar H., (2017) Doubt and Excitement: An Experiential Learning Approach to Teaching the Practice of Qualitative Research, Qualitative Research, DOI: 10.1177/1468794117713056
Bryman, A. 1984. The debate about quantitative and qualitative research: A question of method or epistemology? British Journal of Sociology 35(1), 75-92.
Booth, W.C., Colomb, G.G., und Williams, J.M. 2008. The craft of research (3. Edition). Chicago: University of Chicago Press. Chapter 3: From topics to questions. S.36-50., chapter 4: From questions to a problem
Weiss, R.S. 1995. Learning from Strangers: The art and method of qualitative interview studies. New York: Simon and Schuster.
Wagenaar, H (2011), Meaning in Action: Interpretation and Dialogue in Policy Analysis, ch. 9 From methods to heuristics.
Schulz, M. 2012. Quick and easy!? Fokusgruppen in der angewandten Sozialwissenschaft. In: Schulz, M., Mack, B., und Renn, O. (Hg). Fokusgruppen in der empirischen Sozialwissenschaft. Von der Konzeption bis zur Auswertung. Wiesbaden: Springer VS. S. 9-22.
Kerchner, B. 2006. Diskursanalyse in der Politikwissenschaft. Ein Forschungsüberblick. In: Kerchner B, Schneider S. (Hg). Foucault: Diskursanalyse der Politik: eine Einführung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. S. 33-67.
Abbot, A. (2004), Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences, Norton
Charmaz, K. (2013) Constructing Grounded Theory, Sage, chapter 5 (coding), ch. 7 (memo-writing)
Bartels, K. & Wagenaar H., (2017) Doubt and Excitement: An Experiential Learning Approach to Teaching the Practice of Qualitative Research, Qualitative Research, DOI: 10.1177/1468794117713056
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:38
Know the difference between quantitative and qualitative research;
Be able to formulate a workable and productive research question;
Have knowledge of and some practical experience with the most common methods of qualitative data collection;
Have knowledge of and some practical experience with the analysis of qualitative data;
Have some experience with writing research memos;
Have some experience with writing a research report;
Heave learned to turn worries and anxieties about your research (which are entirely normal) into something productive and enjoy doing research.