Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
210028 UE BAK4: Qualitative Methoden der empirischen Sozialforschung (2022S)
(engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Fr 11.02.2022 08:00 bis Mo 21.02.2022 08:00
- Anmeldung von Mi 23.02.2022 08:00 bis Mo 28.02.2022 08:00
- Abmeldung bis Fr 18.03.2022 23:59
Details
max. 35 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
The first class will be a double-session from 15.00-18.15, and will take place digitally via Zoom.
- Montag 07.03. 15:00 - 18:15 Digital
- Montag 14.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 28.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 04.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 25.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 02.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 09.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 16.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 23.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 30.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 13.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 20.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 27.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• reading, discussing and applying academic literature
• development of a research design
• carrying out autonomous research
• presentations of academic literature and own research
• development of a research design
• carrying out autonomous research
• presentations of academic literature and own research
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Prior knowledge of qualitative methods is not required. Course content and academic literature, as well as the student presentations and the final paper will be in English language. The final paper cannot be replaced by an oral exam. Students need to have more than 49 points in total and hand in all submissions to pass the course. Students cannot miss more than two sessions to complete this course successfully.The final grade will consist of active participation in class (10 Points), presentation of class readings (20 Points), presentations on data collection and data analysis (30 Points) and the final research paper (40 Points).
Prüfungsstoff
-
Literatur
-
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Do 11.05.2023 11:27
This seminar is an introduction to qualitative research. At the end of the seminar, students will have gained knowledge on a range of qualitative methods and their empirical applications. Students will understand why and how to use qualitative methods for empirical research and critically assess literature in light of the applied methods. They will have developed skills to formulate research questions and hypotheses from their preferred topics and continuously worked on their research designs over the time of the course. The students will have formulated their own research designs, conducted small-scale empirical research, and written a paper to answer their research questions by the end of the class. The seminar will also address how to combine different qualitative and quantitative methods.Contents:
In this seminar, students are introduced to methodological approaches for studying political processes, with a focus on researching international environmental negotiations and decision making processes. This seminar benefits from the ongoing research of the MARIPOLDATA ERC research project which studies the current UN negotiations on a new international treaty for the conservation and sustainable use of marine biological diversity in areas beyond national jurisdiction (BBNJ). The seminar enables students to develop an understanding of how to choose and apply qualitative methods in empirical research to meet their research goals. Course content will be structured into different parts: Research Design, Data Collection and Data Analysis.