Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
210074 SE BAK13 SE State Activity, Policy and Governance Analyses (2015S)
Research and Innovation Policies(engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Seminare
Die selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.
Die selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 12.02.2015 08:00 bis Mo 23.02.2015 08:00
- Anmeldung von Mi 25.02.2015 08:00 bis Fr 06.03.2015 08:00
- Abmeldung bis Di 31.03.2015 23:59
Details
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 11.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 18.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 25.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 15.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 22.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 29.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 06.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 13.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 20.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 27.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 03.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 10.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 17.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Mittwoch 24.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
1. Active participation in seminar discussions: 10%. Attendance is mandatory.
2. Analyzing course literature in weekly reflection papers (1 page): 20%.
3. 20 minute presentation of research essay: 20%.
4. Research essay: 50%. Deadline 31 August 2015.
2. Analyzing course literature in weekly reflection papers (1 page): 20%.
3. 20 minute presentation of research essay: 20%.
4. Research essay: 50%. Deadline 31 August 2015.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Research and innovation policies are becoming increasingly important for national governments, international organizations, civil society and businesses. These policies are seen as crucial for economic growth and tackling societal problems. This course aims to facilitate an in-depth understanding of how and why research and innovation is supported by local, regional and national governments and international organizations. The main research and innovation policy narratives, governance mechanisms and tensions among interests and values will be discussed. In this course, participants will acquire competences to analyze main concepts, actors and ideas in research and innovation policies and to undertake an independent research project in this policy field.
Prüfungsstoff
Weekly seminars involve reflexive discussions of readings and essay proposals, team work, data analysis, presentations and provision of feedback. Brief reflection papers (1 page) on course readings help to analyze texts and topics. Preparation of research essay is supported by discussion of essay proposal and providing feedback on essay presentation.
Literatur
In this course, the main academic publications and policy reports in research and innovation policy studies will be discussed with a particular focus on recent publications and ongoing debates. Selected readings include:
1. Bastow, S., Dunleavy, P. and Tinkler J. (2014) The Impact of the Social Sciences. How Academics and Their Research Make a Difference. London: SAGE.
2. Mazzucato, M. (2014) The Entrepreneurial State. Debunking Public vs. Private Sector Myths. London: Anthem Press.
3. Saxenian, A. (2006) The New Argonauts. Regional Advantage in a Global Economy. Cambridge, MA: Harvard University Press.
4. Wagner, C.S. (2008) The New Invisible College. Science for Development. Washington, DC: Brookings Institution Press.
Specific readings will be provided for each week.
1. Bastow, S., Dunleavy, P. and Tinkler J. (2014) The Impact of the Social Sciences. How Academics and Their Research Make a Difference. London: SAGE.
2. Mazzucato, M. (2014) The Entrepreneurial State. Debunking Public vs. Private Sector Myths. London: Anthem Press.
3. Saxenian, A. (2006) The New Argonauts. Regional Advantage in a Global Economy. Cambridge, MA: Harvard University Press.
4. Wagner, C.S. (2008) The New Invisible College. Science for Development. Washington, DC: Brookings Institution Press.
Specific readings will be provided for each week.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:38
1. Shifting power in knowledge production: Europe, US, Asia
2. Austria: Innovation leader in the making?
3. Talent mobility: from brain drain to brain circulation
4. Global knowledge networks: collaboration and competition
5. Transnational governance of knowledge policies: OECD, G8, EU
6. Research and innovation in times of crisis: sources of renewed growth?
7. What is social and economic impact of universities and how to measure it?
8. Ranking and comparing universities and countries: advantages and challenges
9. Scientific excellence and social relevance: mutually reinforcing or competing narratives?