Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
210079 SE BAK15: Osteuropastudien (2020W)
Politics of history and memory wars in Eastern Europe(engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Die Lehrformate für das WS (digital, hybrid, vor Ort) befinden sich in Entwicklung. Die Lehrenden werden die geplante Organisationsform und Lehrmethodik auf ufind und Moodle bekannt geben. Aufgrund von Covid19 muss mit kurzfristigen Änderungen in Richtung digitaler Lehre gerechnet werden.Nicht-prüfungsimmanente (n-pi) Lehrveranstaltung. Eine Anmeldung über u:space ist erforderlich. Mit der Anmeldung werden Sie automatisch für die entsprechende Moodle-Plattform freigeschaltet. Vorlesungen unterliegen keinen Zugangsbeschränkungen.VO-Prüfungstermine erfordern eine gesonderte Anmeldung.
Mit der Teilnahme an der Lehrveranstaltung verpflichten Sie sich zur Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis. Schummelversuche und erschlichene Prüfungsleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Mit der Teilnahme an der Lehrveranstaltung verpflichten Sie sich zur Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis. Schummelversuche und erschlichene Prüfungsleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 07.09.2020 08:00 bis Mo 21.09.2020 08:00
- Anmeldung von Do 24.09.2020 08:00 bis Do 01.10.2020 08:00
- Abmeldung bis Mo 19.10.2020 08:00
Details
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
The seminar will be held in hybrid form, which means that students will be divided into two groups with digital classes and classes in presence taking place alternately (every other week). The FIRST class will be held ONLY in DIGITAL form in Moodle for ALL students. During this class two groups will be formed.
-
Dienstag
06.10.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
13.10.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
20.10.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
27.10.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
03.11.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
10.11.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
17.11.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
24.11.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
01.12.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
15.12.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
12.01.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
19.01.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Dienstag
26.01.
15:00 - 16:30
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The seminar will be held in hybrid form, which means that students will be divided in two groups with digital classes and classes in presence taking place alternately (every other week).Not more than one class in presence can be missed. Students should have a good command of English so that they are able to read academic texts as well as present and discuss their research.Important: Please note that plagiarism (using another person's ideas or work and pretending that it is your own) is an act of fraud and will be sanctioned. For more details about plagiarism and its legal consequences see the Richtlinien zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis (https://studienpraeses.univie.ac.at/infos-zum-studienrecht/sicherung-der-guten-wissenschaftlichen-praxis/plagiat/).
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
UPDATE!
Grades will be assigned according to the following breakdown:
three written assignments plus the exposé of the seminar paper - 40% of the grade;
participation in class discussions, oral presentations, work in small groups - 20 % of the grade;
seminar paper (3000 words max.), to be submitted before March 31, 2021 - 40% of the grade.
Grades will be assigned according to the following breakdown:
three written assignments plus the exposé of the seminar paper - 40% of the grade;
participation in class discussions, oral presentations, work in small groups - 20 % of the grade;
seminar paper (3000 words max.), to be submitted before March 31, 2021 - 40% of the grade.
Prüfungsstoff
Recommended reading, input of the lecturer, content of class discussions.
Literatur
Will be announced on Moodle.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:19
The first course date takes place digitally!Since the end of the Cold War, public debates on history and memory have increasingly affected national and European politics. In Eastern Europe in particular, political elites have used historical memory in order to strengthen the democratic legitimacy of the post-communist regimes and to demarcate them from their authoritarian predecessors. The traumatic events of the 20th century World War II and the post-war division of Europe, the experience of communism and fascism, the Holocaust, Stalinist repressions, ethnic cleansings and mass deportations have been in the center of public debates and political conflicts in these countries since 1989. More recently populist and nationalist politicians have started to pursue an active politics of history in order to re-shape national majorities around Eurosceptic narratives.This course aims at introducing students into such concepts as collective memory, national myths, politics of history, memory politics, memory regimes, coping with the past (Vergangenheitsbewältigung), historical responsibility, reconciliation and (post)transitional justice. The course addresses such issues as post Soviet nation building and politics of history writing, collective memory as a source of political conflict, political instrumentalisation of memories and manipulation of the past, institutionalisation of national memory (state archives, institutes of national remembrance, historical commissions) and the political role of museums, monuments and memorials. Combining top-down and bottom up approaches, this course takes into account different types of societal and political actors (state institutions as well as communities of memory, cultural and professional associations, political parties, NGOs, media) and considers the regional and local dimensions of memory politics. The course uses a comparative approach and puts individual cases in the context of the transnational debate on European memory. During the course various approaches, research strategies and methods will be discussed using examples from the newest academic literature. Methods: introductory input from the lecturer, work in small groups, discussions in class, written assignments.