Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

210097 UE M2 UE Qualitative Methoden der Empirischen Sozialforschung (engl.) (2013W)

(Diss)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Beachten Sie bitte alle Hinweise auf Moodle.

Die selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!
Eine nachträgliche Anmledung ist NICHT möglich.
Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierenden, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 07.10. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 14.10. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 21.10. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 28.10. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 04.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 11.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 18.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 25.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 02.12. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 09.12. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 16.12. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 13.01. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 20.01. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Montag 27.01. 11:30 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course focuses on empirical qualitative methods, frequently used in social sciences.
Selected methodological approaches are introduced, discussed and applied in class by means of exemplary group work and small research projects conducted by the participants (team work recommended).

Special emphasis is put on empirical research methods such as narrative interviews, problem centered interviews, expert interviews, focus groups and observation.

The course combines methods of data collection, analysis and interpretation such as

> semi-structured and open interviews (expert interview, problem centered interview, narrative interview) and focus groups,
> (participant) observation,
> qualitative content analysis,
> critical discourse analysis.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The students are expected to

> participate actively in group work and in-class discussion,
> conduct a small research project – demonstrate appliance of concrete methods,
> write a research report of approx. 25 pages (relating to the research conducted)

The overall grade for the course will be composed as follows:

> research project and course paper (research report): 75%
> active participation in class (group work, plenary discussions): 25%

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The course aims at

> offering students an overview of exemplary qualitative methodological approaches and
> making participants familiar with methods frequently used in social sciences.

The course is designed to enhance
> methodological knowledge and
> concrete skills needed in social research.

It further attempts to arouse sensibility and critical reflection regarding the scope and limits of relevant methods.

Eventually, students should be able to critically reflect and adopt the methods dealt with in the run of the course.

Prüfungsstoff

Following an introductory phase (general introduction to the course topic and underlying theoretical positions) the course is organised as a combination of exemplified lectures, plenary discussions, research teamwork and presentations to foster students’ methodological knowledge and practical skills.

Students will have an electronic reader at their disposal that contains selected relevant literature.

Literatur

> Denzin, Norman K./ Lincoln, Yvonna S. ed. (2003): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Sage Publications. Thousand Oaks/ California-London. New Delhi.
> Flick, Uwe (2006): An Introduction to Qualitative Research. Third Edition. Sage Publications. Thousand Oaks/ California-London. New Delhi.
>Richie, Jane/ Lewis, Jane (ed.) (2006): Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers. Sage Publications. Thousand Oaks/ California-London. New Delhi.
> Rubin, Herbert J./Rubin, Irene S. (1995): Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Sage Publications. Thousand Oaks/ California-London. New Delhi.
> Wodak, Ruth/ Meyer, Michael (2001): Methods of Critical Discourse Analysis. Introducing Qualitative Methods Series. Sage Publications. Thousand Oaks/ California-London. New Delhi.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:38