Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
210137 SE M11: FOP Forschungspraktikum (2019W)
Political Communication (engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2018 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2018 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 02.09.2019 08:00 bis Mo 16.09.2019 08:00
- Anmeldung von Mi 18.09.2019 08:00 bis Di 24.09.2019 08:00
- Abmeldung bis So 20.10.2019 23:59
Details
max. 35 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 09.10. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 16.10. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 23.10. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 30.10. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 06.11. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 13.11. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 20.11. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 27.11. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 04.12. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 11.12. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 08.01. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 15.01. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 22.01. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Mittwoch 29.01. 09:00 - 12:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Attendance and active collaboration in class
• Presentation of readings and developing discussion points
• Presentation of research outlines and acting as discussant on other students’ research outlines
• Developing survey instruments and running empirical data analysis
• Seminar Paper
• Presentation of readings and developing discussion points
• Presentation of research outlines and acting as discussant on other students’ research outlines
• Developing survey instruments and running empirical data analysis
• Seminar Paper
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
• Attendance and active collaboration in class (10%)
• Presentation of readings during classes (5-10 minutes) and developing discussion points for the following class discussion (10%)
• Presentation of two research outlines during class and acting as discussant on other students’ research outlines (20%)
• Developing survey instruments and running empirical data analysis on research questions on political communication (20%)
• Seminar Paper (4.000 to 5.000 words excluding the references list till March 31, 2020) (40%)Please note: In order to complete the seminar with a positive grade students have to pass all seminar parts with a positive assessment.
• Presentation of readings during classes (5-10 minutes) and developing discussion points for the following class discussion (10%)
• Presentation of two research outlines during class and acting as discussant on other students’ research outlines (20%)
• Developing survey instruments and running empirical data analysis on research questions on political communication (20%)
• Seminar Paper (4.000 to 5.000 words excluding the references list till March 31, 2020) (40%)Please note: In order to complete the seminar with a positive grade students have to pass all seminar parts with a positive assessment.
Prüfungsstoff
Literatur
It will be announced in the first session.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Fr 01.10.2021 00:22
In this research practice seminar we will thus deal with different aspects of political communication. Which political information environments do exist? How do they impact citizens’ political knowledge levels? To which extent do they impact citizens’ political attitudes and political behaviour? How are political campaigns and interpersonal discussions influencing citizen? And which consequences can political communication aspects have for liberal democracies?
These questions will lead us through the research practice seminar. Students should develop an own research proposal in this research area and search for empirical data that allow answering their research questions. This can be done by either using secondary data (e.g. European Social Survey, Election Studies) or developing and implementing new research instruments (e.g. online survey, text analysis of party programmes or news media reporting).
The goals of the research practice seminar are threefold. First, students become acquainted with theories and recent research on political communication. Second, they learn how to develop a research proposal. Third, student become familiarized with empirical research methods in political science. They can then be applying to their own research proposal.