Universität Wien

210168 SE M4: Internationale Politik und Entwicklung (2023S)

Living and dying together with responsability: anthropocene, technocene and technological feminisms from the global south (engl.)

9.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.

Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 05.05. 09:45 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Freitag 12.05. 09:45 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Freitag 02.06. 09:45 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Freitag 09.06. 09:45 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Freitag 16.06. 09:45 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

"Living and dying together with responsability: anthropocene, technocene and technological feminisms from the global south".

Objective: Discuss several conceptual modulations of the notion of the anthropocene
and advance in the reconstruction of an epistemological proposal situated to address the problems that these macro-concepts illuminate.

Contents: Antropocene as a liminal and multiple concept. Capitalocene (Haraway, 2015), technocene (Costa, 2021), neganthropocene (Stiegler, 2019), chtlucene (Haraway, 2019). The feminist epistemologies, in particular intersectional technological feminisms from the global south and their value for research and political transformation. The decolonization of the category of nature through the recovery and valorization of indigenous ways of building relationships and connections with both territories and nature.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assesment: Short essay (3000 words, exluding the bibliography) that relates the contents of the course with their research interests. Attendance is required in all course units.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Method: expository classes and interactive participation in the seminar, to link the course information with the knowledge and interests of the attendees.

Prüfungsstoff

Literatur

Reading list:
The syllabus is provisional and may be subject to change

Braidotti, R. (2016). Posthuman critical theory. In Critical posthumanism and planetary futures (pp. 13-32). Springer, New Delhi.
Costa, F. (2021). Tecnoceno: algoritmos, biohackers y nuevas formas de vida. Taurus.
Crutzen, P. J. & Stoermer, E. f. (2000) The Anthropocene. Global Change Newsletter 41: 17-18
Haraway, D. (2015) "Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin", en Environm-ental Humanities, núm. 6, pp. 159-165.
Haraway, D. J. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.
Latour, B. (2015) "Face to face with the planet. A new look at climate change far removed from apocalyptic positions".
Moore, J. W. (2014). The Capitalocene, Part II: Abstract Social Nature and the Limits to Capital (Unpublished paper). Fernand Braudel Center, Binghamton University
The syllabus is provisional and may be subject to change
Wajcman, J. "Feminist theories of technology". En: Cambridge Journal of Economics, vol. 34, 2009, pp. 143–152.
 

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Di 14.03.2023 12:09