Universität Wien

230179 SE Knowing and Loving: Exploring Science Communication (2013W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Blocked lecture during the following weeks: 25 Nov.-6 Dec. 2013; 20-31 Jan. 2014. The final class is planned as a visit to the 'Technisches Museum'.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 26.11. 11:30 - 12:30 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien (Vorbesprechung)
  • Mittwoch 27.11. 11:30 - 14:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Freitag 29.11. 11:30 - 14:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Montag 02.12. 11:30 - 14:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Mittwoch 04.12. 14:00 - 16:30 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Mittwoch 22.01. 09:00 - 11:30 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Freitag 24.01. 11:30 - 14:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Mittwoch 29.01. 09:00 - 11:30 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
  • Freitag 31.01. 11:30 - 14:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This seminar focuses on the theory, practice and analysis of science communication and public engagement with science. We will cover some of the key background to recent interest in formal and informal public dialogue on science, before moving on to consider how contemporary social theory can help us imagine and study these formats in new ways. While discourse-oriented approaches to the organisation and analysis of engagement have been productive showing how many ‘dialogic' processes continue to privilege scientific knowledge, for example we will start to explore how focusing on features such as materiality, affect, embodiment and place can expand our understandings. We will thus consider questions such as: how can we design object-oriented science communication (and why should we)? What is the role of pleasure in public engagement? And: how can the sensory dimensions of science be communicated to public audiences? The seminar will mix theoretical and more applied components, including museum and gallery visits and discussion of methodologies for analysing public encounters with science.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:39