Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
240014 PS BM2 Neuere kritische Perspektiven (2024S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 01.02.2024 00:01 bis Mo 26.02.2024 23:59
- Abmeldung bis Mo 18.03.2024 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 11.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 18.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 15.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 29.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 13.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 27.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 10.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 17.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 30.09.2024
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 30.09.2024
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung:
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleg*innen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleg*innen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Proseminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Literatur
Die Pflichtliteratur wird zu Beginn der Lehrveranstaltung vorgestellt.Empfohlene Literatur
Abu-Lughod, Lila (2002) Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological reflections on Cultural Relativism and Its Others. In: American Anthropologist, Vol. 104, 783–790.
Abu-Lughod, Lila (1990). Can there be a feminist ethnography? Women and Performance, 5(1), 7–27.
Asad, Talal (1973) Anthropology & the colonial encounter. Vol. 6. London: Ithaca Press.
Alonso Bejarano, Carolina, Lucia López Juárez, Mirian A. Mijangos García & Daniel M. Goldstein (2019) Decolonizing Ethnography: Undocumented Immigrants and New Directions in Social Science. Durham: Duke University Press.
Leistle, Bernhard (Hg.) (2017) Anthropology and alterity: responding to the other. New York: Routledge.
Engelke, Matthew (2018) How to think like an anthropologist. Princeton: Princeton University Press.
Eriksen, Thomas Hylland (2017) What is anthropology? 2. Ausg. London: Pluto Press.
Hall, Stewart (1993) The West and the Rest: Discourse and Power. In: Stuart Hall & Gieben Bram (Hg.): Formations of Modernity. Cambridge: Polity Press, 275–320.
hooks, bell (2014) Talking Back: Thinking Feminist, Thinking Black. 2. Aufl. London: Routledge.
Huizer, Gerrit & Bruce Mannheim (Hg.) (2011) The Politics of Anthropology: From Colonialism and Sexism Toward a View from Below. Berlin: De Gruyter Mouton.
Ingold, Tim (2018) Anthropology: why it matters. Cambridge: Polity.
Kalb, Don & Herman Tak (Hg.) (2006) Critical junctions: Anthropology and history beyond the cultural turn. New York: Berghahn Books.
Kapferer, Bruce, Gold, Marina (Hg.) (2018) Moral anthropology: A critique. New York: Berghahn Books.
Low, Setha M. (2010) Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas. In: Current Anthropology , Vol.51 (S2), 203.
Mascia-Lees, Frances E., Patricia Sharpe & Colleen Ballerino Cohen (1989) The Postmodernist Turn in Anthropology: Cautions from a Feminist Perspective. In: Signs: Journal of Women in Culture and Society, Vol.15 (1), 7-33.
Pels, Peter (2008) What has anthropology learned from the anthropology of colonialism? In: Social anthropology, Vol.16 (3), S. 280-299.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York: Pantheon Books.
Spiro, Melford E. (1996) Postmodernist Anthropology, Subjectivity, and Science: A Modernist Critique. In: Comparative studies in society and history, Vol.38 (4), 759-780.
Spivak, Gayatri C. (1988). Can the subaltern speak? In Marxism and the Interpretation of culture. UK: Macmillan Education, 271–313.
Abu-Lughod, Lila (2002) Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological reflections on Cultural Relativism and Its Others. In: American Anthropologist, Vol. 104, 783–790.
Abu-Lughod, Lila (1990). Can there be a feminist ethnography? Women and Performance, 5(1), 7–27.
Asad, Talal (1973) Anthropology & the colonial encounter. Vol. 6. London: Ithaca Press.
Alonso Bejarano, Carolina, Lucia López Juárez, Mirian A. Mijangos García & Daniel M. Goldstein (2019) Decolonizing Ethnography: Undocumented Immigrants and New Directions in Social Science. Durham: Duke University Press.
Leistle, Bernhard (Hg.) (2017) Anthropology and alterity: responding to the other. New York: Routledge.
Engelke, Matthew (2018) How to think like an anthropologist. Princeton: Princeton University Press.
Eriksen, Thomas Hylland (2017) What is anthropology? 2. Ausg. London: Pluto Press.
Hall, Stewart (1993) The West and the Rest: Discourse and Power. In: Stuart Hall & Gieben Bram (Hg.): Formations of Modernity. Cambridge: Polity Press, 275–320.
hooks, bell (2014) Talking Back: Thinking Feminist, Thinking Black. 2. Aufl. London: Routledge.
Huizer, Gerrit & Bruce Mannheim (Hg.) (2011) The Politics of Anthropology: From Colonialism and Sexism Toward a View from Below. Berlin: De Gruyter Mouton.
Ingold, Tim (2018) Anthropology: why it matters. Cambridge: Polity.
Kalb, Don & Herman Tak (Hg.) (2006) Critical junctions: Anthropology and history beyond the cultural turn. New York: Berghahn Books.
Kapferer, Bruce, Gold, Marina (Hg.) (2018) Moral anthropology: A critique. New York: Berghahn Books.
Low, Setha M. (2010) Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas. In: Current Anthropology , Vol.51 (S2), 203.
Mascia-Lees, Frances E., Patricia Sharpe & Colleen Ballerino Cohen (1989) The Postmodernist Turn in Anthropology: Cautions from a Feminist Perspective. In: Signs: Journal of Women in Culture and Society, Vol.15 (1), 7-33.
Pels, Peter (2008) What has anthropology learned from the anthropology of colonialism? In: Social anthropology, Vol.16 (3), S. 280-299.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York: Pantheon Books.
Spiro, Melford E. (1996) Postmodernist Anthropology, Subjectivity, and Science: A Modernist Critique. In: Comparative studies in society and history, Vol.38 (4), 759-780.
Spivak, Gayatri C. (1988). Can the subaltern speak? In Marxism and the Interpretation of culture. UK: Macmillan Education, 271–313.
Gruppe 2
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 04.03. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 11.03. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 18.03. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 08.04. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 15.04. 11:30 - 14:45 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Montag 22.04. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 29.04. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives: After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, calls for reparations, and approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, calls for reparations, and approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper with a length of at least 7.500 characters due T.B.A.
The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper with a length of at least 7.500 characters due T.B.A.
The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Basic requirement for grading:
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Prüfungsstoff
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Literatur
Atshan, Sa’ed. 2021. “The Anthropological Rise of Palestine.” Journal of Palestine Studies 50 (4): 3–31.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Gruppe 3
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
UPDATE 27.05.2024: changed dates
- Montag 08.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Montag 15.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Montag 22.04. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Montag 27.05. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Montag 03.06. 11:30 - 14:45 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Montag 17.06. 11:30 - 14:45 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Montag 24.06. 11:30 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives: After attending the course New Critical Perspectives in Anthropology
*Students will have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
*Will have the possibility to reflect on the implications for their positionality,
*Will be aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline,
*Will have dealt with how anthropologists can face these challenges,
*Will have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and a group setting,
Furthermore, students will develop a critical understanding of the need for reflexive thinking, positionality, and ethical concerns and challenges present throughout research. With a focus on feminist, decolonial, and anti-racist debates, students will be able to understand the critical and political dimensions of anthropological knowledge production practices.
Have a background in the body, gender, decolonial thinking and the legacy of feminist and decolonial anthropologists.Contents:This seminar has a strong focus on feminist and decolonial approaches. We will address the body as a site of materialization of resistance, care, violence, control and hope.
We will attend to the varied scenarios in which knowledge practices regarding bodies play a role in daily life and in spaces such as law and law enforcement, medicine, politics, peace and violence.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
*Students will have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
*Will have the possibility to reflect on the implications for their positionality,
*Will be aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline,
*Will have dealt with how anthropologists can face these challenges,
*Will have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and a group setting,
Furthermore, students will develop a critical understanding of the need for reflexive thinking, positionality, and ethical concerns and challenges present throughout research. With a focus on feminist, decolonial, and anti-racist debates, students will be able to understand the critical and political dimensions of anthropological knowledge production practices.
Have a background in the body, gender, decolonial thinking and the legacy of feminist and decolonial anthropologists.Contents:This seminar has a strong focus on feminist and decolonial approaches. We will address the body as a site of materialization of resistance, care, violence, control and hope.
We will attend to the varied scenarios in which knowledge practices regarding bodies play a role in daily life and in spaces such as law and law enforcement, medicine, politics, peace and violence.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Assessment and permitted materials• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfilment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper with a length of at least 7.500 characters by 31.07.2024 at the latest
The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfilment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper with a length of at least 7.500 characters by 31.07.2024 at the latest
The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements and assessment criteria:Basic requirement for grading:
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.
Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.
Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Prüfungsstoff
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available
Literatur
(preliminary) Reading list:Basu, Paul, and Ferdinand De Jong. "Utopian archives, decolonial affordances Introduction to special issue." Social Anthropology/Anthropologie Sociale 24, no. 1 (2016): 5-19.
Ghanem-Yazbeck, Dalia. “Challenging Fieldwork: Researching Large-Scale Massacres in Algeria.” Anthropology Matters Journal 17, no. 2 (2017): 28–56
Krook, Mona Lena, and Juliana Restrepo Sanín. "Gender and political violence in Latin America. Concepts, debates and solutions." Política y gobierno 23, no. 1 (2016): 127-162.
Ehlers, Nadine, and Shiloh Krupar. Deadly biocultures: The ethics of life-making. U of Minnesota Press, 2019.
Pinto-García, Lina. "Poisonously single-minded: public health implications of the pharmaceuticalization of leishmaniasis in Colombia." Critical Public Health 32, no. 5 (2022): 619-629.
Smith, L. A., & García-Deister, V. (2017). Capturing Los Migrantes Desaparecidos: Crisis, unknowability, and the making of the missing. Perspectives on Science, 25(5), 680-697.
Walsh, C. and Mignolo, W., 2018. On decoloniality. DW Mignolo, & EC Walsh, On Decoloniality Concepts, Analysis, Praxis, 304.
Krystalli, Roxani. “Feminist methodology.” In Gender Matters in Global Politics: A Feminist Introduction to International Relations, 3rd edition, edited by Laura J. Shepherd and Caitlin Hamilton.
Krystalli, Roxani. "13. Narrating violence: feminist dilemmas and approaches." Handbook on gender and violence (2019): 173.
Ghanem-Yazbeck, Dalia. “Challenging Fieldwork: Researching Large-Scale Massacres in Algeria.” Anthropology Matters Journal 17, no. 2 (2017): 28–56
Krook, Mona Lena, and Juliana Restrepo Sanín. "Gender and political violence in Latin America. Concepts, debates and solutions." Política y gobierno 23, no. 1 (2016): 127-162.
Ehlers, Nadine, and Shiloh Krupar. Deadly biocultures: The ethics of life-making. U of Minnesota Press, 2019.
Pinto-García, Lina. "Poisonously single-minded: public health implications of the pharmaceuticalization of leishmaniasis in Colombia." Critical Public Health 32, no. 5 (2022): 619-629.
Smith, L. A., & García-Deister, V. (2017). Capturing Los Migrantes Desaparecidos: Crisis, unknowability, and the making of the missing. Perspectives on Science, 25(5), 680-697.
Walsh, C. and Mignolo, W., 2018. On decoloniality. DW Mignolo, & EC Walsh, On Decoloniality Concepts, Analysis, Praxis, 304.
Krystalli, Roxani. “Feminist methodology.” In Gender Matters in Global Politics: A Feminist Introduction to International Relations, 3rd edition, edited by Laura J. Shepherd and Caitlin Hamilton.
Krystalli, Roxani. "13. Narrating violence: feminist dilemmas and approaches." Handbook on gender and violence (2019): 173.
Gruppe 4
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 06.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 20.03. 13:15 - 16:30 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 10.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Mittwoch 24.04. 13:15 - 16:30 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 22.05. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Mittwoch 05.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 26.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Ziele: Nach Besuch der Lehrveranstaltung …
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.
Darüber hinaus …
… haben die Studierenden Kenntnisse zu folgenden Themen:…
Das antirassistische Engagement der frühen relativistischen Anthropologie („Boas-Schule“) und die Vorwegnehme aktueller Problemstellungen; frühe intersektionelle/feministisch-dekoloniale Zugänge; intersektionell-post- und dekoloniale feministische Zugänge der 1980, 90er Jahre; die Anwendung dekolonialer Methoden auf die Forschungen zu den Rechten indigener Völker; der Beitrag der Anthropologie zur Restitutionsdebatte (cultural heritage, land rights) und die Positionierung der Anthropologie in Bezug auf die Debatte zur „ko-lonialen“ Polarität von „Natur“ und „Kultur“; New Queer AnthropologyMethoden
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.
Darüber hinaus …
… haben die Studierenden Kenntnisse zu folgenden Themen:…
Das antirassistische Engagement der frühen relativistischen Anthropologie („Boas-Schule“) und die Vorwegnehme aktueller Problemstellungen; frühe intersektionelle/feministisch-dekoloniale Zugänge; intersektionell-post- und dekoloniale feministische Zugänge der 1980, 90er Jahre; die Anwendung dekolonialer Methoden auf die Forschungen zu den Rechten indigener Völker; der Beitrag der Anthropologie zur Restitutionsdebatte (cultural heritage, land rights) und die Positionierung der Anthropologie in Bezug auf die Debatte zur „ko-lonialen“ Polarität von „Natur“ und „Kultur“; New Queer AnthropologyMethoden
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 31.8.2024
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung:
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Literatur
Mittermaier, Amira . 2014. “Death and Martyrdom in the Arab Uprisings: An
Introduction. Ethnos: Journal of Anthropology, 1-22.Feldman, Ilana. 2018. Life Lived in Relief: Humanitarian Predicaments and Palestinian Refugee Politics. Oakland: University of California Press.King, Charles. 2020. Schule der Rebellen. Wie ein Kreis verwegener Anthropologen Race, Sex und Gender erfand. München: Carl Hanser Verlag. Engl. Original ersch. 2019. Gods of the Upper Air. How a Cirkle of Renegate Anthropologists Reinvented Race, Sex and Gender. New York: Doubleday.
Hurston, Zora Neale. 1990 [1938]. Tell my Horse. Voodoo and Life in Haiti and Jamaica. With a New Foreword by Ismael Reed. New York et al.: Perennial Library.
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
Introduction. Ethnos: Journal of Anthropology, 1-22.Feldman, Ilana. 2018. Life Lived in Relief: Humanitarian Predicaments and Palestinian Refugee Politics. Oakland: University of California Press.King, Charles. 2020. Schule der Rebellen. Wie ein Kreis verwegener Anthropologen Race, Sex und Gender erfand. München: Carl Hanser Verlag. Engl. Original ersch. 2019. Gods of the Upper Air. How a Cirkle of Renegate Anthropologists Reinvented Race, Sex and Gender. New York: Doubleday.
Hurston, Zora Neale. 1990 [1938]. Tell my Horse. Voodoo and Life in Haiti and Jamaica. With a New Foreword by Ismael Reed. New York et al.: Perennial Library.
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Fr 07.06.2024 11:46
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekolonialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen Praxis
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural TurnsMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion