Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

490095 SE Theorie und Praxis der Schulentwicklung (2014W)

Praxisforschungsseminar

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Weiterer Termin: 17.11.2014 - Piloting an der Schule (Contiweg, Mittelschule Wien 22.)

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

MO 13.10.2014, 20.10.2014, 03.11.2014, 17.11.2014, 01.12.2014, 15.12.2014 und 12.01.2015 09.45-12.45 Ort: Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7

  • Montag 13.10. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Montag 20.10. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Montag 03.11. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Montag 01.12. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Montag 15.12. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Montag 12.01. 09:45 - 12:45 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Empirical research project at a Viennese middleschool (Contiweg, Mittelschule Wien 22.)

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assignments & requirements
o participation in the empirical study and end-term research report (60%)
o presentation (20%)
o presence, participation in in-class and online discussions and activities, final written reflection (20%)

Assessment will be based on students' ability to
o understand and work towards the aims of the course,
o understand and follow guidelines,
o implement theory into practice,
o think critically,
o construct and express clear arguments,
o work independently and in groups,
o organize your time and keep deadlines.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The aims of the course are
o to introduce the topic of "Schulentwicklung" in the Austrian context
o to give students basic understanding of and insight into empirical research, basic approaches and research methods,
o to give students basic understanding of team teaching in the Austrian context,
o to develop students' ability to define and work with research questions,
o to develop students' ability to construct an adequate research design and apply it in practice,
o to develop students' ability to document and present research results transparently.

Prüfungsstoff

Course methods include:
o theoretical input
o individual and group work
o group discussions
o learning-by-doing

Literatur

Readings will be provided on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mi 21.04.2021 13:39