Universität Wien
Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

490096 SE Theorie und Praxis der Schulentwicklung (2013W)

Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Full title: Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht / Multilingualism at school and in class

Language: English and German

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 16.10. 13:15 - 16:15 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Mittwoch 30.10. 08:00 - 11:00 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Mittwoch 13.11. 08:00 - 11:00 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Mittwoch 27.11. 08:00 - 11:00 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Mittwoch 11.12. 08:00 - 11:00 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Mittwoch 15.01. 08:00 - 11:00 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
  • Mittwoch 22.01. 08:00 - 14:00 Prominentenzimmer Hauptgebäude, Tiefparterre Hof 4

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The following topics will be covered:
° Introduction to multilingualism and linguistic diversity
° Multilingualism in education and society
° (Socio)linguistic order and norms
° Teaching methods: supporting multilingual students in linguistically diverse classrooms
° Individualisation and diversification
° Introduction to empirical research
° Research development and research design
° Methods of data collection, processing, analysis and interpretation
° Presentation of research findings and academic writing

During the semester in small research teams students are going to conduct a small-scale a secondary school. The aim of the research project is to implement the acquired theories in practice and gather hands-on experience.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Participants will be assessed on the basis of their contribution to a small empirical case-study, their written research paper, oral presentation, and in-class participation.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The course strives to
° provide basic knowledge about multilingualism, linguistic diversity, as well as individualisation and diversification;
° support students in strengthening their awareness of the existing multilingualism;
° introduce methods for supporting multilingual learners in linguistically diverse classrooms;
° rise students’ awareness about the importance of language in education, and in society at large;
° raise students’ awareness about the link between language and identity, language and culture, culture and identity;
° introduce students to empirical research in schools;
° develop students’ ability to individually define and work with research questions;
° develop students’ ability to construct an adequate research tools;
° introduce qualitative and quantitative research methods (data collection, processing, and analysis/interpretation);
° develop students’ ability to document and present research results transparently.

Prüfungsstoff

Course methods among others include developing and conducting a small research project, classroom and online discussions, in-class tasks, readings, and presentations.

Literatur

Readings will be available in the library or provided on the Moodle platform.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mi 15.12.2021 00:29