010037 VO Theology and Arts (2012W)
Labels
Details
Language: German
Examination dates
- Thursday 31.01.2013
- Monday 04.03.2013
- Monday 29.04.2013
- Wednesday 26.06.2013
- Wednesday 09.10.2013
- Wednesday 11.12.2013
- Wednesday 29.01.2014
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 04.10. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 11.10. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 18.10. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 25.10. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 08.11. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 15.11. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
- Thursday 22.11. 08:15 - 10:00 Seminarraum 5 (Kath) Schenkenstraße 1.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Oral exam on fixed appointments and, if necessary, during office hours.
Minimum requirements and assessment criteria
The aim is to understand the relation between religion and arts as well as its difficult history that even led to a blame against arts in connection with blasphemy. But still it should be known and realized that even through antagonism between both ways of living and realizing the world are able to keep on going on the path of humanity and struggling for it.
Examination topics
Lecture and discussion, elearning.
Reading list
Theodor W. Adorno, Ästhetische Theorie, Frankfurt/Main 2007, 334-387.
Art. Künste, Bildende, in: TRE 20, 131-176.
Art. Literatur und Religion I-VI, in: TRE 21, 233-304.
Gottfried Bachl, Die Bibel als Literaturerlebnis, in: Die Bibel in der deutschprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts. Band 1: Formen und Motive. Hgg. v. Heinrich Schmidinger, Mainz 1999, 15-38.
Terry Eagleton, Einführung in die Literaturtheorie. 4. Aufl., Stuttgart-Weimar1997.
Helmut Eder, Kill the enimies! Exzessive Gewaltästhetik aus pastoraltheologischer Sicht, in: Edeltraud Koller / Barbara Schrödl / Anita Schwantner (Hg.), Exzess. Vom Überschuss in Religion, Kunst und Philosophie, Bonn 2009, 143-165.
James Monaco, Film verstehen. Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der Neuen Medien. Mit einer Einführung in Multimedia, Reinbek bei Hamburg 2009, 17-148.
Willi Oelmüller, Die unbefriedigte Aufklärung. Beiträge zu einer Theorie der Moderne von Lessing, Kant und Hegel. Mit einer neuen Einleitung, Frankfurt/Main 1979, 240-289.
Wolfgang Schenk, Art Poesie II., in: TRE 26, 748.752.
Klaus Seybold, Art. Poesie I, in: TRE 26, 743-748.
Armin A. Wallas, Das Volk Israel, in: Die Bibel in der deutschprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts. Band 2: Personen und Figuren. Hgg. v. Heinrich Schmidinger, Mainz 1999, 30-52.
Art. Künste, Bildende, in: TRE 20, 131-176.
Art. Literatur und Religion I-VI, in: TRE 21, 233-304.
Gottfried Bachl, Die Bibel als Literaturerlebnis, in: Die Bibel in der deutschprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts. Band 1: Formen und Motive. Hgg. v. Heinrich Schmidinger, Mainz 1999, 15-38.
Terry Eagleton, Einführung in die Literaturtheorie. 4. Aufl., Stuttgart-Weimar1997.
Helmut Eder, Kill the enimies! Exzessive Gewaltästhetik aus pastoraltheologischer Sicht, in: Edeltraud Koller / Barbara Schrödl / Anita Schwantner (Hg.), Exzess. Vom Überschuss in Religion, Kunst und Philosophie, Bonn 2009, 143-165.
James Monaco, Film verstehen. Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der Neuen Medien. Mit einer Einführung in Multimedia, Reinbek bei Hamburg 2009, 17-148.
Willi Oelmüller, Die unbefriedigte Aufklärung. Beiträge zu einer Theorie der Moderne von Lessing, Kant und Hegel. Mit einer neuen Einleitung, Frankfurt/Main 1979, 240-289.
Wolfgang Schenk, Art Poesie II., in: TRE 26, 748.752.
Klaus Seybold, Art. Poesie I, in: TRE 26, 743-748.
Armin A. Wallas, Das Volk Israel, in: Die Bibel in der deutschprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts. Band 2: Personen und Figuren. Hgg. v. Heinrich Schmidinger, Mainz 1999, 30-52.
Association in the course directory
Pflicht-LV Wahlmodul 7 für 011 (08W, 11W), (freies) Wahlfach für 011 (02W), 012 (02W) und 020
Last modified: Sa 01.03.2025 00:07
1. If we look back into the history we can see that religion was always in favour of arts, brought them up, and promoted them. The manners of arts that have been promoted by a special religion also helps to explain what a religion thought of itself.
2. Arts helped to spread religious thoughts and made them popular even in societies that hardly had the knowlegde of reading and writing.
3. Later on arts turned once and a while against religion. And this goes on. One can see it when it comes to discuss on arts in public aeras. Some feel that a specific work of art has an access to blasphemy.
4. But still, there seems to be one common issue between arts and religion: the struggle for humanity. Maybe this is the very (last) consensus between them in an open society.