Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

020049 SE Violence and Nonviolence inSchool and Education (2018S)

Themen der Theologie

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 2 - Evangelische Theologie
Continuous assessment of course work

It will be decided together both by the students and the lecturer, which topics will be treated; we will not only read texts, discuss them and have some presentations, but also view and discuss a film

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Montag 16 c.t.-18, erstmals am 5.März 2018, letztmals am 25.Juni 2018

  • Monday 05.03. 16:00 - 18:00 Seminarraum 4 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 19.03. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 09.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 16.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 23.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 30.04. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 07.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 14.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 28.05. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 04.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 11.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG
  • Monday 18.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Monday 25.06. 16:00 - 18:00 Hörsaal 1 Schenkenstraße 8-10 5.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Students will understand how important the topics loving and living for religious eduction are. They will develop ideas for teaching this, considering both didactics and methods and will thus be able to act as teachers in a helpful and responsible way.

Topics: Self-assessment
Emotions
Eating Disorders
Suicide
Friendship/Partnership
Social and welfare work
Addiction: substance related addiction vs. non-substance related addictions
Meaning of Life
Dignity of human life

Methods: Lecture, discussion, reading texts, presentations by students, film analysis

Assessment and permitted materials

Permanent assessment criteria:
- Oral participation
- Reading texts (from one meeting to the next one)
- Presentations by students (ca. 20-25 minutes), including a written handout

Minimum requirements and assessment criteria

Oral participation; Presentation; Handout;
Multiple-Choice-tests: at least 50% right answers

Examination topics

Texts
Lecture
Discussion
Film analysis

Reading list

▪ Christine Bischof: Essstörungen – Ein Hilferuf der Seele. In: Schulfach Religion Jg.27 (2008) Nr.3-4, S. 13-21.
▪ Renate Brosch/Günter Juhnke: Zum Thema Sucht. Jugendliche (Hrsg. vom Bundesministerium für Gesundheit und Konsumentenschutz).- Wien, o.J.
▪ Harmjan Dam/Matthias Spenn [Hrsg.]: Evangelische Schulseelsorge. Hintergründe, Erfahrungen, Konzeptionen (Schnittstelle Schule. Impulse evangelischer Bildungspraxis Band 2).- Münster: Comenius-Institut, 2007.
▪ Stephan Dorgerloh / Markus Hentschel [Hrsg.]: Knockin' on heaven's door: mit Jugendlichen die Religion ihrer Lebenswelt entdecken; Praxismodelle für KU- RU- Jugendarbeit. 2., durchges. Aufl.- Gütersloh: Gütersloher Verl.-Haus, 1998.
▪ Erich Eßlinger ; Hartmut Rupp: Der Mensch auf der Suche nach dem wahren Menschsein. Oberstufe Religion Materialheft 6 (hrsg. von Eckhart Marggraf / Eberhard Röhm), 7.Aufl.-Stuttgart: Calwer, 1990.
▪ Gerhild Herrgesell / Roland Kadan / Helene Miklas et al.: Lehrerhand¬buch zum Lehrplan für den evangelischen Religionsunterricht an Hauptschulen und an der Unterstufe der allgemein bildenden höheren Schulen. Unterrichtsentwürfe und -vorschläge (Sekundarstufe I).- Wien: Evangelischer Presseverband, 2002 (Band 1); 2002 (Band 2); 2003 (Band 3); 2004 (Band 4).
▪ Institut für Suchtprävention: Skriptum für TeilnehmerInnen. Helfen statt Strafen. Step by step. Frühintervention in der Schule. 4.Aufl.- Wien, 2011.
▪ Roland Kadan: Suizid. - In: Schulfach Religion Jg.27 (2008) Nr.3-4, S. 99-136.
▪ Bernard Kaempf / Roland Garel: Gestalten des Protestantismus von gestern und heute: Albert Schweitzer.- Lingolsheim: Editions du Signe, 1989.
▪ Ilka Kirchhoff u.a.: RELi+wir Werkbuch. Inhalte, Methoden, Ideen. Mit 48 Kopiervorlagen.- Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007.
▪ Gudrun Likar [Hrsg.]: Mut im Bauch. 12 Geschichten über Zivilcourage.- Wien: Ueberreuter, 2000.
▪ Friedhelm Munzel [Hrsg.]: Geschichtenbuch Religion. Zum Vorlesen in der Sekundarstufe I. Lahr/München: Kaufmann/Kösel, 1987
▪ Norman Ohler: Der totale Rausch. Drogen im Dritten Reich. Mit einem Nachwort von Hans Mommsen.- Köln: Kiepenheuer & Witsch, 2015.
▪ Albert Schweitzer/ Hans Walter Bähr [Hrsg.]: Die Ehrfurcht vor dem Leben : Grundtexte aus fünf Jahrzehnten.- München: Beck, 2013.
▪ Meir Shalev: Der Sündenfall – ein Glücksfall? Alte Geschichten aus der Bibel neu erzählt. Aus dem Hebräischen von Ruth Melcer.- Zürich: Diogenes, 1997 (© 1985).
▪ Meir Shalev: Aller Anfang. Die erste Liebe, das erste Lachen, der erste Traum und andere erste Male in der Bibel.- Aus dem Hebräischen von Ruth Achlama.- Zürich: Diogenes, 2010.
▪ Beate Wimmer-Puchinger (hrsg.) : Ich liebe mich Ich hasse mich. Essstörungen – Wir sprechen darüber (Stadt Wien: Wiener Programm für Frauengesundheit).- Wien: 2006 (DVD).
▪ Holger Zeigan: Anthropologie: Die Natur des Menschen. Themenhefte für den evangelischen Religionsunterricht in der Oberstufe. 2.Aufl.- Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2017.
www.feelok.at (u.a. zu: Alkohol, Cannabis, Liebe & Sexualität, Suizidalität; Zielgruppe: 12-17 Jahre)
www.essstörungshotline.at
www.suizidforschung.at/statistik_suizide_oesterreich.pdf

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:27