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020053 KU Course Medicine and Nursing Ethics (2024W)
Medizin- und pflegeethisches Wahlfach
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.09.2024 12:00 to Fr 27.09.2024 12:00
- Deregistration possible until Sa 30.11.2024 12:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes
MI 06.11.2024 09:30-13:00 Uhr
DI 19.11.2024 09:30-13:00 Uhr
DI 03.12.2024 09:30-13:00 Uhr
DI 17.12.2024 09:30-13:00 Uhr
DI 14.01.2025 09:30-13:00 Uhr
DI 28.01.2025 09:30-13:00 Uhr
Ort: Seminarraum Alte Kapelle, Hof 2.8, Spitalgasse 2-4, 1090 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Leistungskontrolle erfolgt durch die aktive Teilnahme an der LV und einem Studium der angegebenen Literatur sowie anhand eines Kurztest am Ende der LV. Der Prüfungsstoff ergibt sich aus den Inhalten und Pflichtlektüren der LV.
Minimum requirements and assessment criteria
Mitarbeit und Anwesenheit, KurztestPunkteschlüssel für den Kurztest:
18 - 20 Punkte: Sehr gut
15 - 17,5 Punkte: Gut
13 - 14,5 Punkte: Befriedigend
10,5 - 12,5 Punkte: Genügend
Bis 10 Punkte: Nicht genügend
18 - 20 Punkte: Sehr gut
15 - 17,5 Punkte: Gut
13 - 14,5 Punkte: Befriedigend
10,5 - 12,5 Punkte: Genügend
Bis 10 Punkte: Nicht genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff ergibt sich aus den Inhalten und Pflichtlektüren der LV und wird in der ersten Einheit besprochen.
Reading list
Vorläufig (wird regelmäßig über Moodle aktualisiert):Edmonds, A. (2010).Pretty Modern: Beauty, Sex, and Plastic Surgery in Brazil. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11312gvWillis, L. D., Kayendeke, M., & Chandler, C. I. (2023). The politics of irrationality. Medical Anthropology Quarterly, 37(4), 382395. https://doi.org/10.1111/maq.12809Gerger, G., Graf, N., Klager, E., Doppler, K., Langauer, A., Albrecht, V., Bilir, A., Willschke, H., Baron, D. M., & Kletecka-Pulker, M. (2024). Prohibiting Babel - A call for professional remote interpreting services in pre-operation anaesthesia information. medRxiv (Cold Spring Harbor Laboratory). https://doi.org/10.1101/2024.02.16.24302964Rajtar, M. (2013). Bioethics and religious bodies: Refusal of blood transfusions in Germany.Social Science & Medicine,98, 271277.https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2013.02.043Gill, S., Zeki, R., Kaye, S., Zingirlis, P., Archer, V., Lewandowski, A., Creighton, G., Shaw, C., & Bowman, J. (2023). Health literacy strengths and challenges of people in New South Wales prisons: a cross-sectional survey using the Health Literacy Questionnaire (HLQ). BMC Public Health, 23(1). https://doi.org/10.1186/s12889-023-16464-3Rescigno, F. (2022). Gender medicine as a tool for implementing the right to health.International Journal of Risk & Safety in Medicine,33(2), 185192.https://doi.org/10.3233/jrs-227009Lagay, F. (2003). Physician-Assisted Suicide: the law and professional Ethics.AMA Journal of Ethics,5(1).https://doi.org/10.1001/virtualmentor.2003.5.1.pfor1-0301Braun, E. (2022). An autonomy-based approach to assisted suicide: a way to avoid the expressivist objection against assisted dying laws.Journal of Medical Ethics,49(7), 497501.https://doi.org/10.1136/jme-2022-108375
Association in the course directory
Last modified: We 29.01.2025 12:05
Ziel dieser Lehrveranstaltung ist die Vermittlung eines tieferen Verständnisses von Gesundheit und Krankheit in Bezug auf Medizinrecht und die mit der medizinischen Behandlung verbundenen soziokulturellen Aspekte.