Universität Wien
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030509 KU Indigenous Legal Studies (2009W)

International Development

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 3 - Rechtswissenschaften
Continuous assessment of course work

Details

max. 50 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 12.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 19.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 09.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 16.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 23.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 30.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 07.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 14.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 11.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG
  • Monday 18.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal Rechtswissenschaften Schenkenstraße 8-10, 4.OG

Information

Aims, contents and method of the course

The rights of indigenous peoples are characterised by various dimensions: firstly, they are meant to compensate for the experience of historical colonialism; secondly, they should protect cultural diversity; and overcome present discrimination. The starting point of the class will be a view on international activism of indigenous peoples, leading to new concepts of human rights and self- determination. In detail, the three dimensions of the rights of indigenous peoples will be analysed in behalf of new international legal instruments defining these rights, and the significance of international indigenous peoples’ rights for other parts of the law will be scrutinised.
Special attention will be given to the jurisdiction of international Courts and human rights monitoring bodies in indigenous affairs.

Assessment and permitted materials

Mitwirkung in einer Referatsgruppe zu einem bestimmten Thema UND Überblickstest am Ende des Semesters ODER Rezensionsbeitrag von einem Überblicksbuch.

Minimum requirements and assessment criteria

Die Studierenden sollen nicht nur die sich international entwickelnden Standards für indigene Völker inhaltlich kennen lernen, sondern auch in die Lage gesetzt werden, die Relevanz dieses Bereiches für andere Rechtsgebiete (z.B. internationales Investitionsschutzrecht, Immaterialgüterrecht, internationales Umweltrecht, Recht der internationalen Kooperation, vergleichendes Verfassungsrecht) zu erkennen und anwenden zu können.
In besonderen wird die Rechtsfortbildung von Konventionsrecht durch internationale Konventionsorgane behandelt.
Vermittelte „Soft skills“:
– Eigenständige Literaturrecherche zu einem Fachthema (v.a. mit fremdsprachigen Texten)
– Gestaltung didaktischer Präsentationsmaterialien

Examination topics

Aufeinander abgestimmte Vortragstätigkeit durch den LV-Leiter, Bearbeitung bestimmter Themen durch Lektüre von Texten von Seiten der LV-TeilnehmerInnen, Referate, audio-visuelle Medien. Kurscharakter, die
TeilnehmerInnen erarbeiten unter Anleitung des LV-Leiters Fallstudien.

Reading list

Überblicksiteratur:
James Anaya: Indigenous Peoples in International Law. Oxford University Press. 2nd edition 2004.
Svein Jentoft et al. (ed): Indigenous Peoples. Resource Management and Global Rights. Eburon, 2003.
Patrick Thornberry, Indigenous Peoples and Human Rights. Manchester University Press, 2002
Sharon Venne: Our Elders Understand Our Rights. Theytus Books, 1998.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:28