040542 VK KFK IndM: Firms and Competition (2012W)
Continuous assessment of course work
Labels
Here You can find all relevant information of this coursehttp://homepage.univie.ac.at/christoph.graf
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 06.09.2012 09:00 to Th 20.09.2012 14:00
- Registration is open from We 26.09.2012 10:00 to Th 27.09.2012 17:00
- Deregistration possible until Su 14.10.2012 23:59
Details
max. 50 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 03.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 10.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 17.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 24.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 31.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 07.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 14.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 21.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 28.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 05.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 12.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 09.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 16.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 23.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
- Wednesday 30.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Wilkinson, N. (2005). Managerial Economics. Cambridge University Press.
Pindyck, R. S. and Rubinfeld, D. L. (2003). Mikroökonomie. Pearson Studium, München; Boston [u.a.].
Motta, M. (2004). Competition Policy. Cambridge University Press.
Shy, O. (2001). The Economics of Network Industries. Cambridge University Press.
Pindyck, R. S. and Rubinfeld, D. L. (2003). Mikroökonomie. Pearson Studium, München; Boston [u.a.].
Motta, M. (2004). Competition Policy. Cambridge University Press.
Shy, O. (2001). The Economics of Network Industries. Cambridge University Press.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:29
Furthermore, we discuss game theoretic approaches to analyze markets. Another part of the course are firms' strategies (e.g., advertisement) to increase their profits as well as policy issues for managers
and governments. Finally, we analyze network markets. Most theoretic models are partial equilibrium models stemming from the discipline of industrial organization. To enrich the theoretic models we also have room for discussing
relevant case-studies. All students should be interested in applied microeconomics.Der Kurs "Unternehmen im Wettbewerb" richtet sich an Studierende der BWL, welche die KFK Industrial Management besuchen. Es werden verschiedene Marktstrukturen wie perfekter Wettbewerb, monopolistischer Markt, monopolistischer Wettbewerb und oligopolistischer Markt behandelt. Um die strategische Analyse von Wettbewerbsmärkten zu vertiefen, wird eine Einführung in spieltheoretische Lösungsansätze präsentiert. Des Weiteren werden wir Themen wie profitsteigernde Preisstrategien von Firmen (mit dem Fokus auf Werbung) sowie auch Policy-Themen für Manager und Regierungen den Wettbewerb betreffend behandeln. Zum Abschluss werden wir uns den Märkten für Netzwerkprodukte zuwenden. Die meisten theoretischen Modelle sind aus dem Forschungszweig der Industrieökonomie entnommen und werden mit managerrelevanten Beispielen und Fallstudien angereichert. Ein Interesse für angewandte Mikroökonomie sollte von allen TeilnehmerInnen des Kurses mitgebracht werden.