Universität Wien

040542 VK KFK IndM: Firms and Competition (2012W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Continuous assessment of course work

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Registration/Deregistration

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Details

max. 50 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 03.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 10.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 17.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 24.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 31.10. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 07.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 14.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 21.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 28.11. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 05.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 12.12. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 09.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 16.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 23.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7
  • Wednesday 30.01. 15:00 - 18:00 Hörsaal 7

Information

Aims, contents and method of the course

Target group of this course are Business students of the KFK Industrial Management. In the first part of this course we discuss market structures (e.g., perfect competition, monopoly, oligopoly).
Furthermore, we discuss game theoretic approaches to analyze markets. Another part of the course are firms' strategies (e.g., advertisement) to increase their profits as well as policy issues for managers
and governments. Finally, we analyze network markets. Most theoretic models are partial equilibrium models stemming from the discipline of industrial organization. To enrich the theoretic models we also have room for discussing
relevant case-studies. All students should be interested in applied microeconomics.

Der Kurs "Unternehmen im Wettbewerb" richtet sich an Studierende der BWL, welche die KFK Industrial Management besuchen. Es werden verschiedene Marktstrukturen wie perfekter Wettbewerb, monopolistischer Markt, monopolistischer Wettbewerb und oligopolistischer Markt behandelt. Um die strategische Analyse von Wettbewerbsmärkten zu vertiefen, wird eine Einführung in spieltheoretische Lösungsansätze präsentiert. Des Weiteren werden wir Themen wie profitsteigernde Preisstrategien von Firmen (mit dem Fokus auf Werbung) sowie auch Policy-Themen für Manager und Regierungen den Wettbewerb betreffend behandeln. Zum Abschluss werden wir uns den Märkten für Netzwerkprodukte zuwenden. Die meisten theoretischen Modelle sind aus dem Forschungszweig der Industrieökonomie entnommen und werden mit managerrelevanten Beispielen und Fallstudien angereichert. Ein Interesse für angewandte Mikroökonomie sollte von allen TeilnehmerInnen des Kurses mitgebracht werden.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Wilkinson, N. (2005). Managerial Economics. Cambridge University Press.
Pindyck, R. S. and Rubinfeld, D. L. (2003). Mikroökonomie. Pearson Studium, München; Boston [u.a.].
Motta, M. (2004). Competition Policy. Cambridge University Press.
Shy, O. (2001). The Economics of Network Industries. Cambridge University Press.

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Last modified: Mo 07.09.2020 15:29