Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070070 SE Seminar (PM4) (2017W)
From Pre-Code Hollywood to Film Noir II: Women in front of and behind the camera
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.09.2017 00:00 to We 20.09.2017 12:00
- Deregistration possible until Tu 31.10.2017 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes
05.12.2017 / 17-20 Uhr – Einführung (HÖ 1 – Institut für Judaistik)
12.12.2017 / 17-21 Uhr - Metro Kinokulturhaus (Johannesgasse 4 / 1010)
09.01.2017 / 17-21 Uhr - Metro Kinokulturhaus (Johannesgasse 4 / 1010)
16.01.2017 / 17-21 Uhr - Metro Kinokulturhaus (Johannesgasse 4 / 1010)
23.01.2017 / 17-21 Uhr - Metro Kinokulturhaus (Johannesgasse 4 / 1010)
30.01.2017 / 17-21 Uhr - Metro Kinokulturhaus (Johannesgasse 4 / 1010)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Gute Englisch-Kenntnisse sind erforderlich und die Bereitschaft, Filme in voller Länge auch an Zusatz-Terminen für die notwendige analytische Arbeit zu sehen. Der Spielfilm am Tag des Seminars sowie die anschließende Diskussion zum Thema Film Noir-Exil-Psychoanalyse sind sowohl am IfZ als im Metro Kino verbindlich. Eine weitere Voraussetzung sind Grundlagenkenntnisse in der europäischen und amerikanischen Kulturgeschichte des 20. Jahrhunderts, insbesondere 30er bis 60er Jahre. Das Seminar ermöglicht filmpraktisch interessierten Studierenden ebenfalls, ein Noir-Kurzfilm-Projekt zu entwickeln.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Auswahlliteratur:
Raymonde Borde, Etienne Chaumeton, Toward a Definition of Film Noir, in: Barton Palmer, Perspectives on Film Noir, New York: G.K.Hall 1996, S. 56-65
Vincent Brook, Driven to Darkness. Jewish Émigré Directors and the Rise of Film Noir, New Brunswick: UP Rutgers, 2009
Gregory D. Black: Hollywood Censored. Morality Codes, Catholics, and the Movies, Kap.3, Sex, Sex and more Sex, Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994
Gilles Deleuze, Über das Bewegungs-Bild, in: Dimitri Liebsch (Hg.), Philosophie des Films. Grundlagentexte, Paderborn: Mentis, 2005, S. 138-149.
Gilles Deleuze, Über das Zeitbild, in: Liebsch, a.a.O., S. 150-154.
Raymond Durgnat, Paint it Black: The Family Tree of Film Noir, in: Barton Palmer, a.a.O., S. 83-98
Thomas Doherty: Pre-Code Hollywood. Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema 1930-1934, New York: Columbia University Press, 1999
William Donati: Ida Lupino. A biography, Lexington, Ky. : Univ. Press of Kentucky, 1996
Jennifer Fay, Justus Nieland, Film Noir. Hard-Boiled Modernity and the Cultures of Globalization, London, New York: Routledge 2010, Preface, S. IX-XIV.
Norbert Grob (Hg.), Filmgenres. Film Noir, Stuttgart: Reclam, 2008
Gerd Gemünden, Continental Strangers. German Exile Cinema 1933-1951, New York: Columbia University Press, 2014
Claire Johnston (Hg.): The work of Dorothy Arzner : towards a feminist cinema, London: BFI, 1975
Helmut Korte, Einführung in die systematische Filmanalyse. Ein Arbeitsbuch, Berlin: E. Schmidt Verlag, 2004 (und folg. Ausgaben), S. 13-25.
Sigrid Lange, Einführung in die Filmwissenschaft, Darmstadt: Wiss. Buchgesell. 2007, Der Film Noir, S. 131-135
Le Film Noir Américain. Repères et ressources documentaires, Bibliothèque du film, Paris: BiFi 2005
Mick Lasalle: Complicated women : sex and power in pre-code Hollywood, New York: Griffin, 2001
Mick Lasalle: Dangerous men : Pre-code Hollywood and the birth of the modern man, New York: Griffin, 2001
Judith Mayne: Directed by: Dorothy Arzner, Bloomington, Indiana University Press, 1994
James Naremore, More Than Night. Film Noir in its Contexts, Berkeley, LA: UP UCLA, 2008 (expanded ed.)
Nicole Nottelmann: Die Karrieren der Vicki Baum : eine Biographie, Köln: Kiepenheuer & Witsch: 2007
Richard Rhodes: Hedy's folly : the life and breakthrough inventions of Hedy Lamarr, the most beautiful woman in the world, New York: Vintage Books, 2012
Barbara Steinbauer-Grötsch, Die lange Nacht der Schatten. Film Noir und Filmexil, Berlin: Bertz Verlag 2005 (dritte Auflage)
Raymonde Borde, Etienne Chaumeton, Toward a Definition of Film Noir, in: Barton Palmer, Perspectives on Film Noir, New York: G.K.Hall 1996, S. 56-65
Vincent Brook, Driven to Darkness. Jewish Émigré Directors and the Rise of Film Noir, New Brunswick: UP Rutgers, 2009
Gregory D. Black: Hollywood Censored. Morality Codes, Catholics, and the Movies, Kap.3, Sex, Sex and more Sex, Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994
Gilles Deleuze, Über das Bewegungs-Bild, in: Dimitri Liebsch (Hg.), Philosophie des Films. Grundlagentexte, Paderborn: Mentis, 2005, S. 138-149.
Gilles Deleuze, Über das Zeitbild, in: Liebsch, a.a.O., S. 150-154.
Raymond Durgnat, Paint it Black: The Family Tree of Film Noir, in: Barton Palmer, a.a.O., S. 83-98
Thomas Doherty: Pre-Code Hollywood. Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema 1930-1934, New York: Columbia University Press, 1999
William Donati: Ida Lupino. A biography, Lexington, Ky. : Univ. Press of Kentucky, 1996
Jennifer Fay, Justus Nieland, Film Noir. Hard-Boiled Modernity and the Cultures of Globalization, London, New York: Routledge 2010, Preface, S. IX-XIV.
Norbert Grob (Hg.), Filmgenres. Film Noir, Stuttgart: Reclam, 2008
Gerd Gemünden, Continental Strangers. German Exile Cinema 1933-1951, New York: Columbia University Press, 2014
Claire Johnston (Hg.): The work of Dorothy Arzner : towards a feminist cinema, London: BFI, 1975
Helmut Korte, Einführung in die systematische Filmanalyse. Ein Arbeitsbuch, Berlin: E. Schmidt Verlag, 2004 (und folg. Ausgaben), S. 13-25.
Sigrid Lange, Einführung in die Filmwissenschaft, Darmstadt: Wiss. Buchgesell. 2007, Der Film Noir, S. 131-135
Le Film Noir Américain. Repères et ressources documentaires, Bibliothèque du film, Paris: BiFi 2005
Mick Lasalle: Complicated women : sex and power in pre-code Hollywood, New York: Griffin, 2001
Mick Lasalle: Dangerous men : Pre-code Hollywood and the birth of the modern man, New York: Griffin, 2001
Judith Mayne: Directed by: Dorothy Arzner, Bloomington, Indiana University Press, 1994
James Naremore, More Than Night. Film Noir in its Contexts, Berkeley, LA: UP UCLA, 2008 (expanded ed.)
Nicole Nottelmann: Die Karrieren der Vicki Baum : eine Biographie, Köln: Kiepenheuer & Witsch: 2007
Richard Rhodes: Hedy's folly : the life and breakthrough inventions of Hedy Lamarr, the most beautiful woman in the world, New York: Vintage Books, 2012
Barbara Steinbauer-Grötsch, Die lange Nacht der Schatten. Film Noir und Filmexil, Berlin: Bertz Verlag 2005 (dritte Auflage)
Association in the course directory
PM4: Zeitgeschichte, Historisch-Kulturwissenschaftliche Europaforschung, Frauen- und Geschlechtergeschichte
Diplom UF: Historisch-Kulturwissenschaftliche Europaforschung, Frauen- und Geschlechtergeschichte
MA Zeitgeschichte & Medien: Seminar zu Zeitgeschichte und Medien (5 ECTS)
Diplom UF: Historisch-Kulturwissenschaftliche Europaforschung, Frauen- und Geschlechtergeschichte
MA Zeitgeschichte & Medien: Seminar zu Zeitgeschichte und Medien (5 ECTS)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:30
Methoden: Gute Englisch-Kenntnisse sind erforderlich und die Bereitschaft, Filme in voller Länge auch an Zusatz-Terminen für die notwendige analytische Arbeit zu sehen. Der Spielfilm am Tag des Seminars sowie die anschließende Diskussion zum Thema Film Noir-Exil-Psychoanalyse sind sowohl am IfZ als im Metro Kino verbindlich. Eine weitere Voraussetzung sind Grundlagenkenntnisse in der europäischen und amerikanischen Kulturgeschichte des 20. Jahrhunderts, insbesondere 30er bis 60er Jahre. Das Seminar ermöglicht filmpraktisch interessierten Studierenden ebenfalls, ein Noir-Kurzfilm-Projekt zu entwickeln.