Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070091 KU Proseminar: Democracy and Adolescents Lifeworlds (2019S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.02.2019 09:00 to Mo 18.02.2019 12:00
- Registration is open from Fr 22.02.2019 09:00 to Th 28.02.2019 12:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2019 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 15.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 29.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 12.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 03.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 10.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 24.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 07.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 14.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
- Friday 28.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
oral presentation, written portfolio; active partcipation in discussions and peer feedback
Minimum requirements and assessment criteria
oral presentation, written elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar
Examination topics
elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar
Reading list
Autorengruppe Fachdidaktik (Hg.) (22017) Was ist gute Politische Bildung? Leitfaden für den sozial-wissenschaftlichen Unterricht, Frankfurt/M.: Wochenschau Vlg.
Besand, A., Sander, W. (Hg.) (2010) Handbuch Medien in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Beutel, W., Fauser, P. (Hg.) (22011) Demokratiepädagogik. Lernen für die Zivilgesellschaft, Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Juchler, I. (Hrsg.) (2010) Kompetenzen in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale An-stöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Besand, A., Sander, W. (Hg.) (2010) Handbuch Medien in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Beutel, W., Fauser, P. (Hg.) (22011) Demokratiepädagogik. Lernen für die Zivilgesellschaft, Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Juchler, I. (Hrsg.) (2010) Kompetenzen in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale An-stöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Association in the course directory
BEd: Sozialkunde und Politische Bildung (10 ECTS)
Dipl. LA: Politische Bildung 2 (4 ECTS)
Dipl. LA: Politische Bildung 2 (4 ECTS)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:30
Starting from actual discourses in civc/citizenship education and including more recent studies on the political knowledge and skills of young people the seminar aims at discussing and elaborating didactic strategies for competence building towords active citizenship in school. The various dimensions of active participation in the community, in state institutions, in civil society and in international a/o European institutions and NGOs will be in the focus of interest. Results of the students' investigations are expected to be implemented in a concrete lesson plan for secondary school teaching; expected are plans with respect to form of social and political learning with respect to extra-school activities.