Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070096 SE SE Praxisseminar (2019S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.02.2019 09:00 to Mo 18.02.2019 12:00
- Registration is open from Fr 22.02.2019 09:00 to Th 28.02.2019 12:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2019 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Zwei der angegebenen Termine müssen aufgrund einer Tagung und einer Exkursion verschoben werden: Statt am 2. Mai 2019 findet die LV eine Woche früher, am 25.4., statt. Der Termin vom 13. Juni 2019 wird auf den 6. Juni 2019 verschoben.
- Thursday 07.03. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 21.03. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 04.04. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 02.05. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 16.05. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 13.06. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Thursday 27.06. 16:00 - 19:00 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Group 2
max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 07.03. 16:45 - 20:15 Seminarraum 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Thursday 21.03. 16:45 - 20:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Thursday 04.04. 16:45 - 20:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Thursday 25.04. 16:45 - 20:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Thursday 09.05. 16:45 - 20:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Thursday 23.05. 16:45 - 20:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Thursday 13.06. 16:45 - 20:15 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 14.06. 16:45 - 20:15 Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
The practical seminar is designed to accompany the practical phase of the Master's programme in History Teaching. The teaching drafts are reflected on the basis of theoretical and methodological considerations. Further teaching examples and teaching materials will be presented, teaching methods discussed and methods for teaching evaluation presented.
Assessment and permitted materials
Excerpt from a scientific paper
Thesis (theoretical-methodical basis of a lesson)
Participation in the course sessions
Discussion/internet forum
Thesis (theoretical-methodical basis of a lesson)
Participation in the course sessions
Discussion/internet forum
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Content of the course and compulsory literature
Reading list
Hellmuth, Thomas: Historisch-politische Sinnbildung. Geschichte - Geschichtsdidaktik - politische Bildung, Schwalbach/Ts. 2014.
Janssen, Bernd: Kreativer Politikunterricht. 20 Methoden gegen die Langeweile im schulischen Alltag, 5. aktualisierte und erweiterte Aufl., Schwalbach/Ts. 2016 (Politische Bildung – Kleine Reihe)
Völkel, Bärbel: Handlungsorientierung im Geschichtsunterricht, 2. Auflage, Schwalbach/Ts. 2008 (Methoden historischen Lernens).
Wenzel, Birgit: Kreative und innovative Methoden. Geschichtsunterricht einmal anders, 2. Auflage, Schwalbach/Ts. 2011 (Methoden historischen Lernens).Further literature will be published in the course.
Janssen, Bernd: Kreativer Politikunterricht. 20 Methoden gegen die Langeweile im schulischen Alltag, 5. aktualisierte und erweiterte Aufl., Schwalbach/Ts. 2016 (Politische Bildung – Kleine Reihe)
Völkel, Bärbel: Handlungsorientierung im Geschichtsunterricht, 2. Auflage, Schwalbach/Ts. 2008 (Methoden historischen Lernens).
Wenzel, Birgit: Kreative und innovative Methoden. Geschichtsunterricht einmal anders, 2. Auflage, Schwalbach/Ts. 2011 (Methoden historischen Lernens).Further literature will be published in the course.
Association in the course directory
MEd Lehramt: FD Begleitung der Praxisphase (4 ECTS)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:30