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070125 UE Guided Reading History of Science - Colonial Roots (2025S)
Plants and Knowledge Production
Continuous assessment of course work
Labels
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Tuesday 04.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 11.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 18.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 25.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 01.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 08.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 29.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 06.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 13.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 20.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 27.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 03.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 10.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 17.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
- Tuesday 24.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum Geschichte 2 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
• Regelmäßige Abgabe kleinerer schriftlicher Ausarbeitungen
• Aktive Teilnahme an Diskussionen auf Basis der Lektüre
• Erstellung eines Forschungstagebuch
• Anwesenheit
• Aktive Teilnahme an Diskussionen auf Basis der Lektüre
• Erstellung eines Forschungstagebuch
• Anwesenheit
Minimum requirements and assessment criteria
Rechtzeitige und vollständige Abgabe der schriftlichen Ausarbeitungen, Kenntnisse der wichtigsten Konzepte und Methoden der Wissenschaftsgeschichte, Feminist- and Decolonial Studies, Fähigkeit zur eigenständigen Recherche, Maßstab ist die generelle wissenschaftliche Befähigung bzw. Leistung, die im Zuge der Teilaufgaben erbracht werden muss, Eigenständige Arbeitsweisen, Selbstständigkeit und Klarheit der Argumentation, kritischer Umgang mit Primärquellen, nuancierte Einschätzung und Kritik der zu lesenden Texte, Teilnahme an Diskussionen
Examination topics
Es sind keine Abschlussarbeiten, längere Präsentationen oder Abschlussprüfungen vorgesehen, da es sich um ein Guided Reading handelt.
Reading list
Schiebinger, L. (1995). Das Intimleben der Pflanzen. In Am Busen der Natur: Erkenntnis und Geschlecht in den Anfängen der Wissenschaft, . Klett-Cotta, 67–111.
Subramaniam, B. (2024). Botany of empire: Plant worlds and the scientific legacies of colonialism. University of Washington Press.
Tsing, A. L. (2012). Unruly edges: Mushrooms as companion species for Donna Haraway. Environmental Humanities, 1(1), 141–154.
Weber, A., & Wille, R.-J. (2019). Laborious transformations: Plants and politics at Bogor Botanical Gardens. Studium (Rotterdam), 11(3), 169–177.Weitere Literatur folgt im Seminar.
Subramaniam, B. (2024). Botany of empire: Plant worlds and the scientific legacies of colonialism. University of Washington Press.
Tsing, A. L. (2012). Unruly edges: Mushrooms as companion species for Donna Haraway. Environmental Humanities, 1(1), 141–154.
Weber, A., & Wille, R.-J. (2019). Laborious transformations: Plants and politics at Bogor Botanical Gardens. Studium (Rotterdam), 11(3), 169–177.Weitere Literatur folgt im Seminar.
Association in the course directory
Vertiefung zu: VO WissenschaftsgeschichteBA Geschichte (V2019): PM5 Vertiefung Wissenschaftsgeschichte (5 ECTS)
EC Geschichte (V2021) - M1b - Guided Reading (5 ECTS)
EC Geschichte (V2021) - M1b - Guided Reading (5 ECTS)
Last modified: We 29.01.2025 14:05
What temporalities do plants have? How can complex dependencies in so-called "multispecies landscapes" be conceptualised, and what consequences does this have for contemporary forms of historiography?
To what extent can the histories of plants be understood as a starting point for forms of historiography that do not centre humans as primary historical agents? What possibilities arise from this to re-describe colonial power (relations)?
Do fungi, tobacco plants, or lichens have histories?Goals of the course:
The course aims to enable participants to systematically and critically analyse academic literature in the fields of histories of science and environment, as well as Feminist and Decolonial Studies.
The overarching goal is to identify and examine the complex entanglements between plants, colonialism, and science.
After successfully completing the course, participants will be able to critically reflect on current approaches to environmental and histories of science and apply these insights to their academic practice.