Universität Wien

070155 SE Seminar Public History - Historical Landscapes in Diachronic Perspective (2023S)

8.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 06.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 20.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 27.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 17.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 24.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 08.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 15.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 22.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 05.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 12.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 19.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01
  • Monday 26.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Kolingasse 14-16, OG01

Information

Aims, contents and method of the course

Although we do not always notice it, history is always around us. Its presence can be experienced particularly strongly in places directly connected to well-known historical events or people. But, if we know where and how to look, we can find traces of the past in unexpected places.

Public history can be defined as a complex discourse about identities between individuals and collectives that is related to the past. As places of contact between the past and the present, historical landscapes are instrumental in our endeavours to understand how the past affects our lives in the present, through careful examination of their development over time. Places with rich history attract visitors looking for authenticity, relaxation or adventure, but they also present an opportunity to encounter history where it happened, learn about the past, and reflect on one’s own place in the long stream of history. The sense of shared past, which plays an important role in the formation of collective identities, is often amplified by visiting historical sites. At some sites, the past is represented in museums, monuments, inscriptions, exhibitions and through memorial practices, while others are forgotten, waiting to be rediscovered and remembered.

In this seminar, we will discuss transdisciplinary perspectives on historical landscapes, before actively embarking on the process of rediscovering history embedded in landscapes and conducting historical research on site. Through a combination of group discussions and exercises and individual research projects, the attendees will be able to get hands-on experience with research in public history and practice critical analysis of texts, fieldwork methods, academic writing, and presentation.

---

Auch wenn wir es nicht immer bemerken, ist die Geschichte immer bei uns. An Orten, die unmittelbar mit bekannten historischen Ereignissen oder Personen verbunden sind, ist die Anwesenheit von Geschichte besonders stark zu spüren. Aber wenn wir wissen, wo und wie wir suchen müssen, können wir fast überall Spuren der Geschichte finden.

Public History kann als ein komplexer Diskurs über Identitäten zwischen Individuen und Kollektiven definiert werden, der sich auf die Vergangenheit bezieht. Als Kontaktpunkte zwischen Vergangenheit und Gegenwart spielen historische Landschaften eine wichtige Rolle bei unseren Versuchen, die Auswirkungen vergangener Ereignisse auf die gegenwärtigen Umstände zu verstehen, indem wir ihre Entwicklung im Laufe der Zeit sorgfältig untersuchen. Orte mit reicher Geschichte ziehen Besucher an, die auf der Suche nach Authentizität, Entspannung oder Abenteuer sind, aber sie bieten auch die Möglichkeit, Geschichte am Ort des Geschehens zu erleben, etwas über die Vergangenheit zu lernen und über den eigenen Platz im langen Strom der Geschichte nachzudenken. Das Bewusstsein gemeinsamer Vergangenheit, das bei der Entstehung kollektiver Identitäten eine wichtige Rolle spielt, wird durch den Besuch historischer Stätten oft noch verstärkt. An einigen Stätten wird die Vergangenheit in Museen, Denkmälern, Inschriften, Ausstellungen und durch Gedenkpraktiken dargestellt, während andere vergessen sind und darauf warten, wiederentdeckt und erinnert zu werden.

In diesem Seminar werden wir transdisziplinäre Perspektiven auf historische Landschaften diskutieren, bevor wir uns aktiv auf den Prozess der Wiederentdeckung der in den Landschaften eingebundenen Geschichte einlassen und historische Forschung vor Ort betreiben. Durch eine Kombination aus Gruppendiskussionen und -übungen sowie individuellen Forschungsprojekten können die Teilnehmer*innen praktische Erfahrungen mit der Forschung in der Public History sammeln und sich in der kritischen Analyse von Texten, Feldforschungsmethoden, wissenschaftlichem Schreiben und Präsentieren üben.

Assessment and permitted materials

- Active participation in weekly discussions.
- Collaborating in group exercises.
- Carrying out an individual mini-research project.
- Work-in-progress presentations of the research project at the seminar.
- A seminar paper on the research project (8000 words / ca. 25 pages).

---

- Aktive Teilnahme an den wöchentlichen Diskussionen.
- Mitarbeit an Gruppenübungen.
- Durchführung eines individuellen Mini-Forschungsprojekts.
- Work-in-progress Präsentation des Forschungsprojekts im Seminar.
- Abgabe einer Seminararbeit über das Forschungsprojekt (8000 Wörter / ca. 25 Seiten).

Minimum requirements and assessment criteria

The final grade consists of the following components:
- -5% = regular attendance (min. 75 % of the classes)
-10% = weekly active participation in discussions
-15% = presentation of the research project
-70% = seminar paper (30% for handing in the paper on time; 40% for meeting minimal criteria for structure and style, critical analysis of the literature and sources, clear argumentation, demonstrated understanding of the topic, independence and originality of approach)

Evaluation scale:
The grades will be assigned as follows:
• 1 (very good) 100 – 90 %
• 2 (good) 89 – 81 %
• 3 (acceptable) 80 – 71 %
• 4 (sufficient) 70 - 61 %
• 5 (insufficient) 60 – 0 %

---

Die Endnote setzt sich aus den folgenden Komponenten zusammen:
- 5% = regelmäßige Anwesenheit (min. 75 %)
- 10% = wöchentliche aktive Teilnahme an den Diskussionen
- 15% = Präsentation des Forschungsprojekts
- 70% = Seminararbeit (30% für die rechtzeitige Abgabe der Arbeit und weitere 40% für die Erfüllung der Mindestkriterien für Aufbau und Stil, kritische Analyse der Literatur und der Quellen, klare Argumentation, nachgewiesenes Verständnis des Themas, Unabhängigkeit und Originalität des Ansatzes)

Beurteilungsmaßstab:
Die Noten werden wie folgt vergeben:
- 1 (sehr gut) 100 - 90 %
- 2 (gut) 89 - 81 %
- 3 (befriedigend) 80 - 71 %
- 4 (genügend) 70 - 61 %
- 5 (nicht genügend) 60 - 0 %

Examination topics

See above under “Requirements”.
---
Siehe oben unter „Mindestanforderungen“.

Reading list

Introductory:

Bridges, Ben, and Sarah Osterhoudt. 2021. ‘Landscapes and Memory’. In Oxford Research Encyclopedia of Anthropology, by Ben Bridges and Sarah Osterhoudt. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190854584.013.304.
Demantowsky, Marko. 2018. ‘Public History auf Abwegen. Heimatgeschichte als Einladung ’. Merkur 72: 30–44.
———. 2021a. ‘Was Soll Das Bloß Mit Dieser “Heimat”?’ Geschichtsbewusstsein in Der Gesellschaft. Festschrift Für Bernd Schönemann Zum 65. Geburtstag, 170–88.
———. 2021b. ‘Landscape and Identity’. Public History Weekly 2021 (3). https://doi.org/10.1515/phw-2021-17839.
Kolen, Jan, and Johannes Renes. 2014. ‘Landscape Biographies: Key Issues’. In Landscape Biographies, edited by Rita Hermans, Jan Kolen, and Hans Renes, 21–48. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048517800-003.
Nora, Pierre. 1989. ‘Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire’. Representations, no. 26: 7–24. https://doi.org/10.2307/2928520.
Till, Karen E. 2003. ‘Places of Memory’. In A Companion to Political Geography, 289–301. John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470998946.ch19.
Tilley, Christopher. 2006. ‘Introduction: Identity, Place, Landscape and Heritage’. Journal of Material Culture 11 (1–2): 7–32. https://doi.org/10.1177/1359183506062990.

Additional:

Gieseking, Jen Jack, William Mangold, Cindi Katz, Setha Low, and Susan Saegert. 2014. The People, Place, and Space Reader. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315816852
Horn, Christian, Gustav Wollentz, Gianpiero Di Maida, and Annette Haug, eds. 2020. Places of Memory: Spatialised Practices of Remembrance from Prehistory to Today. Archaeopress Publishing Ltd. https://doi.org/10.2307/j.ctv177tj8r.
Jones, Owain, and Joanne Garde-Hansen. 2013. Geography and Memory: Explorations in Identity, Place and Becoming. https://doi.org/10.1057/9781137284075.
Kolen, Jan, Johannes Renes, and Rita Hermans. 2015. Landscape Biographies: Geographical, Historical and Archaeological Perspectives on the Production and Transmission of Landscapes /. Amsterdam University Press - Landscape and Heritage Research. Amsterdam, NLD : Amsterdam University Press. https://muse.jhu.edu/book/66304
Küster, Hansjörg. 2012. Die Entdeckung Der Landschaft: Einführung in Eine Neue Wissenschaft. 1st ed. Verlag C.H.Beck. http://www.jstor.org/stable/j.ctv125jvjx.
Nardi, Sarah De, Hilary Orange, Steven High, and Eerika Koskinen-Koivisto. 2019. The Routledge Handbook of Memory and Place. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780815354260
Schama, Simon. 1996. Landscape And Memory. London : Fontana Press.

Association in the course directory

SP: Globalgeschichte, Hist.-Kult. Europaforschung

MEd: SE Vertiefungsseminar 1: Quellenkunde und Quellenkritik (6 ECTS)
MA Geschichte: PM4 - Seminar (8 ECTS).

Last modified: We 26.04.2023 13:27