Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070233 EX Field Trip (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
KPH Krems
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 08.02.2021 09:00 to Mo 22.02.2021 14:00
- Registration is open from We 24.02.2021 09:00 to Fr 26.02.2021 14:00
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Vier eintägige Exkursionen 26. Mai bis 29. Mai 2021
26. Mai 2021 digital
28. Mai 2021 digital
Vorbesprechungen: 8.3.2021 18-19 Uhr
22.3.2021 18.00-19.30 Uhr
20.5.2021, 18.00-19.30 Uhr
Nachbesprechung: 22.6.2021, 18.00-1930 Uhr
- Monday 22.03. 18:00 - 19:30 Digital
- Thursday 20.05. 18:00 - 19:30 Digital
- Tuesday 22.06. 18:00 - 19:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Vor- und Nachbereitung, Exkursionsportfolio
Minimum requirements and assessment criteria
Abgabe und Präsentation der Teilleistungen
durchgängige Anwesenheit
durchgängige Anwesenheit
Examination topics
Shoah - Holocaust, Gedenkstätten in Wien und Umland von Wien, Gedenkstätte Mauthausen
Reading list
ADORNO Theodor W. (1971), Erziehung zur Mündigkeit, Suhrkamp Verlag: Frankfurt am Main.
BASTEL Heribert, MATZKA Christian, MIKLAS Helene (2015), Holocaust Education in Austria – A (Hi)story of Complexity and Prospects for the Future. In: STEVICK Doyle, GROSS Zehavit (Eds.) (2015), As the Witnesses Fall Silent: 21st Century Holocaust Education in Curriculum, Policy and Practice. Springer and UNESCO International Bureau of Education: Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London. 407 – 425.
BURG Avraham (2008), The Holocaust is over. We must rise from its ashes, Palgrave McMillan: New York.
BURG Avraham (2009), Hitler besiegen, Campus: Frankfurt/New York.
GERLACH Christian (2016), The Extermination of the European Jews, Cambridge University Press: New York.
HACKL Erich (2002), Die Hochzeit von Auschwitz, Diogenes Verlag: Zürich.
HACKL Erich (2015), Drei tränenlose Geschichten, Diogenes Verlag: Zürich.
LANGBEIN Hermann (1980), Menschen in Auschwitz, Ullstein: Frankfurt am Main/Berlin/Wien.
MORRIS Heahther (2018), The tattooist of Auschwitz, Zaffre Publishing: London.
ROSENBERG Göran (2014), Ein kurzer Aufenthalt auf dem Weg von Auschwitz, Rowohlt Taschenbuch Verlag: Reinbek bei Hamburg.
SHORT Geoffry, REED Carole Ann (2004), Issues in Holocaust Education, Ashgate Publishing Limited: Aldershot.
SZPILMAN Wladyslaw (2000), The Pianist. The Extraordinary Story of One Man’s Survival in Warsaw, 1939-45, Phoenix: London.
WIESEL Elie (2006), Night, Penguin Books: London/New York.
WORM Alfred et al. (Hrsg.) (2003), A Letter To The Stars, Briefe in den Himmel, Schüler schreiben Geschichte, Verlag Verein Lernen aus der Zeitgeschichte: Wien.
BASTEL Heribert, MATZKA Christian, MIKLAS Helene (2015), Holocaust Education in Austria – A (Hi)story of Complexity and Prospects for the Future. In: STEVICK Doyle, GROSS Zehavit (Eds.) (2015), As the Witnesses Fall Silent: 21st Century Holocaust Education in Curriculum, Policy and Practice. Springer and UNESCO International Bureau of Education: Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London. 407 – 425.
BURG Avraham (2008), The Holocaust is over. We must rise from its ashes, Palgrave McMillan: New York.
BURG Avraham (2009), Hitler besiegen, Campus: Frankfurt/New York.
GERLACH Christian (2016), The Extermination of the European Jews, Cambridge University Press: New York.
HACKL Erich (2002), Die Hochzeit von Auschwitz, Diogenes Verlag: Zürich.
HACKL Erich (2015), Drei tränenlose Geschichten, Diogenes Verlag: Zürich.
LANGBEIN Hermann (1980), Menschen in Auschwitz, Ullstein: Frankfurt am Main/Berlin/Wien.
MORRIS Heahther (2018), The tattooist of Auschwitz, Zaffre Publishing: London.
ROSENBERG Göran (2014), Ein kurzer Aufenthalt auf dem Weg von Auschwitz, Rowohlt Taschenbuch Verlag: Reinbek bei Hamburg.
SHORT Geoffry, REED Carole Ann (2004), Issues in Holocaust Education, Ashgate Publishing Limited: Aldershot.
SZPILMAN Wladyslaw (2000), The Pianist. The Extraordinary Story of One Man’s Survival in Warsaw, 1939-45, Phoenix: London.
WIESEL Elie (2006), Night, Penguin Books: London/New York.
WORM Alfred et al. (Hrsg.) (2003), A Letter To The Stars, Briefe in den Himmel, Schüler schreiben Geschichte, Verlag Verein Lernen aus der Zeitgeschichte: Wien.
Association in the course directory
MEd Lehramt: Exkursion (4 ECTS)
Last modified: Tu 26.11.2024 00:32
Erinnerungskultur (Museen, Denkmäler, Archive, Bibliotheken etc.)
• Kenntnis aktueller Diskurse der Geschichts- und Politikkultur sowie
Kenntnis ihrer historischen Dimensionen
Kenntnis didaktischer Methoden zur Erschließung von
außerschulischen Lernorten und zur Organisation von komplexen
Lernprozessen
Fähigkeit, didaktische Zugänge zu diesen Orten in Form von
Lehrausgängen, Exkursionen, Diskussionsveranstaltungen und größer
angelegten Projekten für den Schulunterricht zu entwickeln und
aufzubereiten
• Fähigkeit, ein Portfolio über diesen Lern- und Arbeitsprozess zu führen
Fähigkeit zur Dekonstruktion und kritischen Reflexion aktueller
Narrative im Zusammenhang mit den Räumen der Geschichts- und
Politikkultur