070286 SE Seminar Historical sources and critique - Cybernetic Revolution from a Global Perspective (2023W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 11.09.2023 09:00 to Mo 25.09.2023 14:00
- Registration is open from We 27.09.2023 09:00 to Fr 29.09.2023 14:00
- Deregistration possible until Tu 14.11.2023 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 10.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 17.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 24.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 31.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 07.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 14.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 21.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 28.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 05.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 12.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 09.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 16.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 23.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Tuesday 30.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Aufgaben setzen sich aus mehreren Teilleistungen zusammen, die im Laufe des Seminars erbracht werden, alle sind prüfungsrelevant.
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme (max. 2 x unentschuldigte Fehlstunden)
Beteiligung an Diskussionen der Lesetexte (siehe Moodle); Konzepterstellung und Feedbacks
Mündliche Präsentation und schriftliche Ausarbeitung einer Seminararbeit (ca. 20 Seiten pro Person), Bereitschaft zur Gruppenarbeit
Nach Bedarf: Besuch der Sprechstunde in der Vorbereitungsphase oder zur Besprechung der SeminararbeitDie Leistungsbeurteilung erfolgt anhand folgender Gewichtung:
Diskussionsbeteiligung, Feedbacks 10 Punkte
Kleinere schriftliche Zusammenfassungen der Textlektüre 5 Punkte
Konzept 5 Punkte
Mündliche (Gruppen-)Präsentation 20 Punkte
Seminararbeit 20 Punkte
Qualität der Zusammenarbeit in der Gruppe 5 PunkteFür eine positive Beurteilung sind alle Leistungen zu erbringen und mind. die Hälfte der Punkte (36) zu erreichen.
36-43 Punkte = Note 4
44-52 = Note 3
53-61 = Note 2
62-70 = Note 1
Beteiligung an Diskussionen der Lesetexte (siehe Moodle); Konzepterstellung und Feedbacks
Mündliche Präsentation und schriftliche Ausarbeitung einer Seminararbeit (ca. 20 Seiten pro Person), Bereitschaft zur Gruppenarbeit
Nach Bedarf: Besuch der Sprechstunde in der Vorbereitungsphase oder zur Besprechung der SeminararbeitDie Leistungsbeurteilung erfolgt anhand folgender Gewichtung:
Diskussionsbeteiligung, Feedbacks 10 Punkte
Kleinere schriftliche Zusammenfassungen der Textlektüre 5 Punkte
Konzept 5 Punkte
Mündliche (Gruppen-)Präsentation 20 Punkte
Seminararbeit 20 Punkte
Qualität der Zusammenarbeit in der Gruppe 5 PunkteFür eine positive Beurteilung sind alle Leistungen zu erbringen und mind. die Hälfte der Punkte (36) zu erreichen.
36-43 Punkte = Note 4
44-52 = Note 3
53-61 = Note 2
62-70 = Note 1
Examination topics
Diskussionsbeteiligung, Feedbacks
Kleinere schriftliche Zusammenfassungen der Textlektüre
Konzept für die Seminararbeit
Mündliche (Gruppen-)Präsentation inkl. Handout oder PPT
Schriftliche Seminararbeit
Kleinere schriftliche Zusammenfassungen der Textlektüre
Konzept für die Seminararbeit
Mündliche (Gruppen-)Präsentation inkl. Handout oder PPT
Schriftliche Seminararbeit
Reading list
Basislektüre: Komlosy Andrea (2022): Corona, Big Data und die kybernetische Zukunft. Wien (Print oder e-book).
Weitere Pflichtlektüre sowie Literaturhinweise zu einzelnen Themen werden im SE bekannt gegeben.
Weitere Pflichtlektüre sowie Literaturhinweise zu einzelnen Themen werden im SE bekannt gegeben.
Association in the course directory
SP: Östereichische Geschichte, Wirtschafts- und SozialgeschichteMA Lehramt: UF MA GSP 01 Fachwissenschaft , SE Vertiefung 1 (6 ECTS)
Last modified: Fr 27.10.2023 16:47
Cybernetic revolution (often: Artificial Intelligence or Industry 4.0.) refers to the transition into a post-industrial age, characterized by complex computerized network, artificial intelligence and a new relationship between humans and machines. Platforms coordinate jobs and work-flows, data replace major raw materials, algorithms take over decision-making processes. Leading sectors of the industrial age give way to branches: medicine, additive, nano, bio, robo, information and cognitive sectors (MANBRIC). They are supposed to pave the way to a new business cycle (Kondratiev cycle) as well as a new production regime (Cybernetic principle) – with long-lasting consequences for what it means to be a human: work, communication, identity, life. This is the moment for societies to discuss and decide how much and which digitalization is helpful, how big data can be kept under control and how democracy, human dignity and participation could/should look like under cybernetic conditions.
The seminar aims at embedding ongoing transitions into long-term and comparative perspectives at a moment, when fundamental changes are under way and social scientists are challenged to contribute to shaping the future. How do current developments relate to long-term-cyclical patterns and trends? Which were the major historical turnarounds which can serve as points of comparison? Which are the dynamics of change and who are the relevant actors? What is the meaning of core and periphery in in a world characterized by shifting hegemonies and growing social and regional gaps? Are new hegemons on the rise? Does business governance and its interplay with state-power allow democratic participation? We face wide-spread de-legitimation of democracy on the one hand and a wide-spread belief in technological solutionism on the other hand. Can we conceive a new cycle of capital accumulation without a war? Will the cybernetic revolution kick off a consolidation of crises-shaken global capitalism? Will it give way to dystopian shocks and chaos? Or will it – directly or indirectly – open space for a more social, more inclusive world-order respecting both humans and nature? If yes, under which political conditions, on which technological level?
It is quite obvious that these questions are too broad to be all addressed in a seminar or even answered by the participants. The seminar encourages taking part in shaping the discussion for the future development of mankind in a moment of fundamental change. How do we embed today’s events and developments into long term cycles and trends of human history? Existing models of assessing the global history of mankind require being confronted and tested in front of different social, sectoral and regional interests and perspectives, in case-studies and personal observations.