Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070336 PS Proseminar: Democracy and Adolescents Lifeworlds (2019W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 02.09.2019 08:00 to Fr 20.09.2019 12:00
- Registration is open from We 25.09.2019 08:00 to Mo 30.09.2019 12:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2019 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 25.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 15.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 29.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 13.12. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 10.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Friday 24.01. 09:45 - 13:00 Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
presentation of thesis
contribution to peer discussion
contribution to peer discussion
Minimum requirements and assessment criteria
presentation of thesis
contribution to peer discussion
contribution to peer discussion
Examination topics
elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar
Reading list
Autorengruppe Fachdidaktik (Hg.) (22017) Was ist gute Politische Bildung? Leitfaden für den sozial-wissenschaftlichen Unterricht, Frankfurt/M.: Wochenschau Vlg.
Besand, A., Sander, W. (Hg.) (2010) Handbuch Medien in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Beutel, W., Fauser, P. (Hg.) (22011) Demokratiepädagogik. Lernen für die Zivilgesellschaft, Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Juchler, I. (Hrsg.) (2010) Kompetenzen in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale An-stöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Besand, A., Sander, W. (Hg.) (2010) Handbuch Medien in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Beutel, W., Fauser, P. (Hg.) (22011) Demokratiepädagogik. Lernen für die Zivilgesellschaft, Schwal-bach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Juchler, I. (Hrsg.) (2010) Kompetenzen in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale An-stöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Association in the course directory
BEd: Sozialkunde und Politische Bildung (10 ECTS)
Dipl. LA: Politische Bildung 2 (4 ECTS)
Dipl. LA: Politische Bildung 2 (4 ECTS)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:20
Starting from actual discourses in civc/citizenship education and including more recent studies on the political knowledge and skills of young people the seminar aims at discussing and elaborating didactic strategies for competence building towords active citizenship in school. The various dimensions of active participation in the community, in state institutions, in civil society and in international a/o European institutions and NGOs will be in the focus of interest. Results of the students' investigations are expected to be implemented in a concrete lesson plan for secondary school teaching; expected are plans with respect to form of social and political learning with respect to extra-school activities.