Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
070336 PS Proseminar: Democracy and Adolescents Lifeworlds (2020S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 03.02.2020 09:00 to Mo 17.02.2020 12:00
- Registration is open from Fr 21.02.2020 09:00 to Fr 28.02.2020 12:00
- Deregistration possible until Tu 31.03.2020 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
online course on Moodle.
If you have no access, please contact me: alois.ecker@univie.ac.at
- Friday 13.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 27.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 03.04. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 15.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 29.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 12.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
- Friday 26.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
oral presentation, written portfolio; active partcipation in discussions and peer feedback
Minimum requirements and assessment criteria
oral presentation, written elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar
Examination topics
elaboration of an accorded topic within the thematic focus of the seminar
Reading list
Autorengruppe Fachdidaktik (Hg.) (2017) Was ist gute Politische Bildung? Leitfaden für den sozialwissenschaftlichen Unterricht, Frankfurt/M.: Wochenschau Vlg.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale Anstöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Deichmann, Carl (2014) Handbuch fächerübergreifender Unterricht in der politischen Bildung, Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg.
Kenner, St., Lange, D. (Eds.) (2018) Citizenship Education. Konzepte, Anregungen und Ideen zur Demokratiebildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Lange, D. (2009). Historisch-politische Didaktik. SchwalbachTs.: Wochenschau.
Lange, D., Fischer, S. (Hg.) (2011) Politik und Wirtschaft im Bürgerbewusstsein. Untersuchungen zu den fachlichen Konzepten von Schülerinnen und Schülern in der Politischen Bildung, Schwalbach: Wochenschau
Sander, Wolfgang (Hrsg.) (42014). Handbuch politische Bildung. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Vlg..
Weißeno, Georg etal. (2010) Konzepte der Politik: Ein Kompetenzmodell. Bonn bpb
Weißeno, G., Hufer, K.P. u.a. (hg.) (2007) Wörterbuch Politische Bildung, Frankfurt/M.: Wochenschau
Widmaier, B. and Nonnenmacher, F. (Eds.) (2011). Active Citizenship Education. Internationale Anstöße für die politische Bildung, Schwalbach/Ts.:Wochenschau.
Association in the course directory
BEd: Sozialkunde und Politische Bildung (10 ECTS)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:20
Starting from actual discourses in civc/citizenship education and including more recent studies on the political knowledge and skills of young people the seminar aims at discussing and elaborating didactic strategies for competence building towords active citizenship in school. The various dimensions of active participation in the community, in state institutions, in civil society and in international a/o European institutions and NGOs will be in the focus of interest. Results of the students' investigations are expected to be implemented in a concrete lesson plan for secondary school teaching; expected are plans with respect to form of social and political learning with respect to extra-school activities.