Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
080021 UE+EX B220 EX + UE Fields of Research: Beekeeping (2019S)
Continuous assessment of course work
Labels
(Studierende, die einen Zuschuss erhalten wollen, müssen unbedingt zur ersten Sitzung im SS bzw. WS die entsprechenden Nachweise mitbringen:
- Nachweis der Fakultätszugehörigkeit/eines ordentlichen Studiums an der Hist.-Kulturw. Fakultät mit Studienkennzahl und des Bedarfs dieser Exkursion als Pflichtlehrveranstaltung und zwar:1. Aktuelles Studienblatt
2. Sammelzeugnis
3. Curriculaauszug mit Markierung der EX+UE
- Bestätigung des Bezuges von Familienbeihilfe und/oder Stipendium im Semester der Exkursion von genehmigender Stelle (Finanzamt, Studienbeihilfestelle).Eine aktuelle Bestätigung wird benötigt. Sollte diese bereits abgelaufen sein aber die neue ist bereits beantragt, dann alte Bestätigung verwenden und darauf vermerken, dass ein Antrag bereits am ... gestellt wurde. Der Antrag muss nicht im Original eingereicht werden, aber eine sehr gute Kopie oder ein sehr guter Ausdruck eines Scans muss vorgelegt werden. Keinesfalls darf der Antrag gestückelt kopiert werden.)
- Nachweis der Fakultätszugehörigkeit/eines ordentlichen Studiums an der Hist.-Kulturw. Fakultät mit Studienkennzahl und des Bedarfs dieser Exkursion als Pflichtlehrveranstaltung und zwar:1. Aktuelles Studienblatt
2. Sammelzeugnis
3. Curriculaauszug mit Markierung der EX+UE
- Bestätigung des Bezuges von Familienbeihilfe und/oder Stipendium im Semester der Exkursion von genehmigender Stelle (Finanzamt, Studienbeihilfestelle).Eine aktuelle Bestätigung wird benötigt. Sollte diese bereits abgelaufen sein aber die neue ist bereits beantragt, dann alte Bestätigung verwenden und darauf vermerken, dass ein Antrag bereits am ... gestellt wurde. Der Antrag muss nicht im Original eingereicht werden, aber eine sehr gute Kopie oder ein sehr guter Ausdruck eines Scans muss vorgelegt werden. Keinesfalls darf der Antrag gestückelt kopiert werden.)
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 01.02.2019 08:00 to We 20.02.2019 23:59
- Deregistration possible until Mo 11.03.2019 12:00
Details
max. 25 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Info Session 6.2. um 14:00h in SR2 (4. Stock), Hanuschgasse
Excursions between May and June at the apiaries in Vienna.
- Monday 11.03. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 08.04. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 17.06. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
- Monday 24.06. 14:30 - 16:00 Seminarraum 2 (4.Stock) EE Hanuschgasse
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Die Lehrveranstaltung ist prüfungsimmanent (max. 2 x Fehlen erlaubt),
Compulsory participation in the course units for preparation and follow-up (max. 2 Fehleinheiten), Preparatory Text Reading, active participation during the visits at the apiaries, conduct a small fieldwork during the excursions, writing a final research report of 4,500/5,000 words using the data collected.
Die Punkte werden wie folgt vergeben:
60 points for excursion report
25 points for a short fieldwork notebook
15 points for active participation
Compulsory participation in the course units for preparation and follow-up (max. 2 Fehleinheiten), Preparatory Text Reading, active participation during the visits at the apiaries, conduct a small fieldwork during the excursions, writing a final research report of 4,500/5,000 words using the data collected.
Die Punkte werden wie folgt vergeben:
60 points for excursion report
25 points for a short fieldwork notebook
15 points for active participation
Minimum requirements and assessment criteria
Für den erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung sind mindestens 50 von 100 möglichen Punkten zu erreichen.Notenskala:
>= 87,5 sehr gut (1),
>= 75 gut (2),
>= 62,5 befriedigend (3),
>= 50 genügend (4),
< 50 nicht genügend (5)
>= 87,5 sehr gut (1),
>= 75 gut (2),
>= 62,5 befriedigend (3),
>= 50 genügend (4),
< 50 nicht genügend (5)
Examination topics
Vorbereitende Textlektüre, Aktive Beteiligung, Durchführung einer kleinen Feldforschung, Verfassen eines essayistischen Forschungsberichtes
Reading list
UNTIL THE 11.03.19:
1. Ingold, T. (2003). Two reflections on ecological knowledge. in Nature Knowledge: Ethnoscience, Cognition, and Utility, pp. 301-11.
2. Marvin G., McHugh S., (2014) "In It Together: An Introduction to Human-Animal Studies", in Routledge Handbook of Human-Animal Studies.
3. Seeley T. D., Honeybee Democracy, Princeton University Press (2010), chapter 2.UNTIL THE 08.04.19
1. Harraway D. J., When Species Meet, University Of Minnesota Press (2008), chapters 1 and 2.
2. Moore, L. J., & Kosut, M. (2013). "Among the colony: Ethnographic fieldwork, urban bees and intra-species mindfulness", in Ethnography, 15(4), 516539. doi:10.1177/1466138113505022
3. Nimmo R. (2015). "Apiculture in the Anthropocene: between posthumanism and critical animal studies", in Human Animal Research Network Editorial Collective (Eds). Animals in the Anthropocene: critical perspectives on non-human futures. Sydney: Sydney University Press.
4. Tsing, A. L. (1995) "Empowering nature, or: some gleanings in bee culture" in Naturalizing power: Essays in feminist cultural analysis: 113-43.UNTIL THE 17.06.19
1. Barlow M., Enchanted Bee-ings: Encounters and Movements beyond the Human, H U M a N I M A L IA 8:2.
2. Bennett, J. (2009). Vibrant matter: A political ecology of things. Duke University Press. (Chapter 7).
3. Kosut, M., & Moore, L. J. (2016). Urban Api-Ethnography. Mattering: Feminism, Science, and Materialism, 245.
4. Lorenz S. (2016) "The endangerment of bees and new developments in beekeeping: a social science perspective using the example of Germany", in International Journal of Environmental Studies, 73:6, 988-1005, DOI: 10.1080/00207233.2016.1220703.
5. Nimmo R., The Bio-Politics of Bees: Industrial Farming and Colony Collapse Disorder, H U M a N I M A L I A 6:2.
1. Ingold, T. (2003). Two reflections on ecological knowledge. in Nature Knowledge: Ethnoscience, Cognition, and Utility, pp. 301-11.
2. Marvin G., McHugh S., (2014) "In It Together: An Introduction to Human-Animal Studies", in Routledge Handbook of Human-Animal Studies.
3. Seeley T. D., Honeybee Democracy, Princeton University Press (2010), chapter 2.UNTIL THE 08.04.19
1. Harraway D. J., When Species Meet, University Of Minnesota Press (2008), chapters 1 and 2.
2. Moore, L. J., & Kosut, M. (2013). "Among the colony: Ethnographic fieldwork, urban bees and intra-species mindfulness", in Ethnography, 15(4), 516539. doi:10.1177/1466138113505022
3. Nimmo R. (2015). "Apiculture in the Anthropocene: between posthumanism and critical animal studies", in Human Animal Research Network Editorial Collective (Eds). Animals in the Anthropocene: critical perspectives on non-human futures. Sydney: Sydney University Press.
4. Tsing, A. L. (1995) "Empowering nature, or: some gleanings in bee culture" in Naturalizing power: Essays in feminist cultural analysis: 113-43.UNTIL THE 17.06.19
1. Barlow M., Enchanted Bee-ings: Encounters and Movements beyond the Human, H U M a N I M A L IA 8:2.
2. Bennett, J. (2009). Vibrant matter: A political ecology of things. Duke University Press. (Chapter 7).
3. Kosut, M., & Moore, L. J. (2016). Urban Api-Ethnography. Mattering: Feminism, Science, and Materialism, 245.
4. Lorenz S. (2016) "The endangerment of bees and new developments in beekeeping: a social science perspective using the example of Germany", in International Journal of Environmental Studies, 73:6, 988-1005, DOI: 10.1080/00207233.2016.1220703.
5. Nimmo R., The Bio-Politics of Bees: Industrial Farming and Colony Collapse Disorder, H U M a N I M A L I A 6:2.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:31
Furthermore, through the analysis of the theories and perspectives taken on in the study of human and animals - with special regard to the human-bee-environment relationship - the course questions how the current anthropological debate on Human-Animal Studies engages with the study of beekeeping, and it will try to answer the questions on ‘how’ and ‘if’ the multispecies theories can be used in the study of bee-human relation. During the course, the students will visit four different beekeepers who work in the area of Vienna. Finally, the course introduces the question on how, in the context of European Union, the practice of beekeeping could be intertwined with broader questions of cultural politics of nature, landscape, and cultural heritage and identity matters.
The course focuses on the study of the relationship between humans, the honeybees, and the environment analyzing the current theoretical debate on beekeeping. Thus, the provided literature and the lectures aim to encourage the students to develop a critical thinking on the different approaches about bees (and by extension other animals) in the general public, the media, the natural sciences, and the social sciences. The excursions offer the possibility to gain direct experience focusing to the different ways of practicing beekeeping, from the more conventional beekeeping, the so-called "natural beekeeping", urban beekeeping, or to the use of honeybees in Museums as a metaphor for social democracy.The visits to the beekeepers and their apiaries represent the fieldwork during which the students will collect ethnographic data that are necessary to develop critical thinking about beekeeping.The final plenary sessions will provide the opportunity to reflect on the field experience and to analyze the data collected within a theoretical frame.The visits will all take place in Vienna or in the surrounding areas that are easy to reach with public transportationsIntroduction to the course: Monday, 11 March 2019, 14.30-16.00
Preparation: Monday, 08 April 2019Excursions: (Date to be decided between 15 May and 08 June 2019):
I. Landschaftshonig;
II. Zentralfriedhof;
III. Hotel Daniel or KHM;
IV. Beelocal Bienenhof Mandl Oliva.Plenary session 1/2: Monday, 17 June 2019, 14.30-16.
Plenary session 2/2: Monday, 24 June 2019, 14.30-16.00.