Universität Wien

080027 PS Case Study II/III: Painting and Colonialism (2024S)

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 07.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 14.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 21.03. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 11.04. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 18.04. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 25.04. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 02.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 16.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 23.05. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 06.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 13.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 20.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
  • Thursday 27.06. 12:30 - 14:00 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20

Information

Aims, contents and method of the course

This case study focuses on 19th century Western painting and the question of how it participated in the colonialist projects of the major European powers. For this, we will discuss different approaches in the case study: On the one hand, we will scrutinize paintings by canonical painters such as Théodore Géricault, Eugène Delacroix, Camille Pissarro and Édouard Manet for colonialist semantics, thus practicing a reading practice that heightens our awareness of implicit colonial structures in canonical works of Western art history. On the other hand, we will look at works by Richard Caton Woodville Jr. and Anne-Louis Girodet, among others, which refer to colonial history in a more outright way, for example in the form of battle paintings or depictions of world exhibitions, and thus shed light on how colonialism was conveyed " domestically". In addition to the art-historical focus, the case study provides introductory knowledge of the history of colonialism, its entanglements with imperialism, racism and orientalism as well as post-colonial discourse. Each session will focus on one work or group of works, which we will discuss together on the basis of an input presentation and accompanying readings; a common conceptual and methodological basis will be developed via key readings in the first sessions.

Assessment and permitted materials

- aktive Beteiligung an Diskussionen
- Inputreferat (20 min) und Diskussionsfragen
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (15.000-20.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Mit der 3. Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Hausarbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann die Lehrveranstaltungsleitung Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.

Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Inputreferat 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%

Notenschlüssel:
1 (sehr gut); 2 (gut); 3 (befriedigend); 4 (genügend); 5 (nicht genügend)

Examination topics

Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.

Reading list

Darcy Grimaldo Grigsby, Extremities. Painting Empire in Post-Revolutionary France, New Haven and London 2002.
Marnin Young, Impressionism and Imperialism in Maurice Cullen's African River, in: RACAR 46 (2021), 75-94.

Weitere Literatur wird zu Beginn der Fallstudie angegeben und im Handapparat bereitgestellt.

Association in the course directory

Last modified: Su 03.03.2024 10:25